www.vergadering.nu Recensie-index www.vergadering.nu
1 RECENSIE
De heerlijkheid van de Heere
Jongebreur A.
Het Morgenrood, Wijk bij Duurstede, 2016
Uitgeverij Everread
60 pagina’s
€ 5,50
ISBN: 9789066943865
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)... of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl
Het begrip 'heerlijkheid' is even mooi als ongrijpbaar. Het is niet gemakkelijk om ons er een goed
beeld van te vormen. De Bijbel spreekt over vele heerlijkheden: van mensen, van bloemen, van hemellichamen, zelfs in verband met de
satan, kortom heerlijkheden in verband met de schepping van God. Er is echter ook sprake van de specifieke heerlijkheid van God Zelf:
de heerlijkheid van de HEERE. Hij heeft deze getoond in Zijn Woord - zowel in het geschreven Woord als in het Levende: Christus. En
Hij zal Zijn heerlijkheid openbaren in de toekomst. Ja, Hij laat hen die wedergeboren zijn, delen in Zijn heerlijkheid!
..
1. - mei 2016 -
www.uitdaging.nl
Een evangelische boodschap revisited
Recensie door Marco van Putten
Het woord ‘heerlijkheid’ wordt verschillend vertaald en begrepen. Zo is het Hebreeuwse zelfstandige
naamwoord kavod vertaald als ‘eer’, ‘luister’, ‘rijkdom’, ‘faam’ en ‘achting’, maar ook als ‘heerlijkheid’ en
‘glorie’. Heerlijkheid betekent ‘domein van een bezitter’ en dat doet denken aan macht, rijkdom en eer. Glorie daarentegen
doet denken aan de verschijning van een persoon in schoonheid, pracht, schittering en autoriteit. In de Bijbel staat dit vaak in
verband met God en de vrees voor Hem. Mozes vraagt God om Zijn glorie te tonen (Ex 33:18). Arie Jongebreur heeft Gods heerlijkheid in
een boekje uitgewerkt.
Verschillende vormen van heerlijkheid
Jongebreur opent zijn boekje door erop te wijzen dat ‘heerlijkheid’ in de Bijbel niet alleen toegepast wordt op God, maar
bijvoorbeeld ook op mensen en andere schepselen. Zo wordt de heerlijkheid van koningen genoemd. Maar ook van satan, hoewel geweld
volgens Jongebreur niet past bij heerlijkheid. Jongebreur heeft ook aandacht voor de heerlijkheid van Israël, maar wijst er
nadrukkelijk op dat zij een andere plaats bij God hebben dan de christenen. Vanaf het begin van het boekje wordt steeds meer duidelijk
dat het Jongebreur eigenlijk alleen om de heerlijkheid van de Here Jezus gaat. Naar de klassiek evangelische boodschap zou de Here
Jezus alles zijn, zoals Gods wijsheid, de Schepper, de Voleinder van het geloof en dus ook de heerlijkheid Gods. Alleen die
heerlijkheid is eeuwig, omdat God eeuwig is. Alle andere vormen van heerlijkheid zijn tijdelijk en beperkt.
Dogmatische onderwerpen
Het boekje volgt geleidelijk steeds nadrukkelijker de dogmatische lijn van de Bedelingentheorie (Dispensationalisme) met de
gebruikelijke karakteristiek van het indelen van Gods toekomstige heilsplan in vaste stappen en het centraal stellen van de gemeente
(ecclesiocentrisme) en de eindtijd (eschatocentrisme). Het gevolg is echter dat het hoofdonderwerp ‘de Heerlijkheid van de Heere’
steeds meer op de achtergrond raakt en uiteindelijk ondergesneeuwd raakt.
Evaluatie
Het is opvallend dat soms in een dun boekje meer wezenlijke dingen staan, dan in dikke academische boeken. Alleen is het dan wel
belangrijk dat de wezenlijke dingen zich ook beperken tot het onderwerp en dat de titel de lading dekt. Dit boekje leert echter dogma’s,
aangedreven vanuit christocentrisme. Dat is jammer, want dat overstemt het interessante onderwerp van (Gods) ‘heerlijkheid’. Het
gevolg is wel dat dit logischerwijs ten koste gaat van wat anders.
In dit boekje moet vooral Israël het ontgelden. De christenheid zou daarvan te veel hebben overgenomen. Ernstiger is dat aan de
heerlijkheid van de Heilige Geest, de Plaatsvervanger van de Here Jezus, niet de nodige aandacht is gegeven. Diens heerlijkheid had
niet mogen ontbreken. Jongebreur stelt zelfs dat het na de Here Jezus “weer donker [is] geworden” (p.29). Ondanks dat pas daarna
het Nieuwe Testament ontstond. Maar hij acht veel in de twee Testamenten alleen voor Israël bedoeld. In dit boekje ontbreekt ook
informatie over wie Jongebreur is en een index.
|