www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Help, ik kan het nog steeds niet alleen!
lneke van Dok-Mak en Carianne van Dok
135 blz.; € 11,95
9789063181673
Uitgeverij Novapres, Hoenderloo, 2006
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Zou de Bijbel werkelijk niets te zeggen hebben over psychologie? In dat geval zou God in de Bijbel gezwegen hebben over de aard van de mens, over de psychische gevolgen van schuld en zonde, over mogelijke bevrijding. Niets is minder waar. Daarin werd ik bevestigd toen ik me ging verdiepen in boeken van de Amerikaanse christen-psycholoog Larry Crabb. Bij hem vond ik de natuurlijke integratie van geloof en deskundigheid die ik zocht.
Een nieuwe bundel artikelen die eerder verschenen in CV/Koers. Ik ben er vast van overtuigd dat het evangelie van Jezus Christus het hele leven raakt.
.





1. De Oogst – mei 2006 – www.deoogst.nl 

Help, ik kan het nog steeds niet

Recensie door M.J. de Haan

De schrijvers van dit boek vragen zich af of de Bijbel werkelijk iets te zeggen heeft over de psychologie. Ineke van Dok-Mak (psycholoog) heeft samen met haar dochter Carianne van Dok (student psychologie) opnieuw een boekje uitgegeven met verzamelde columns uit 'Christen Vandaag' en 'CV Koers'. In het voorwoord vraagt ze: Door wie en wat laten we ons leiden? Doen we een beroep op de machtige, krachtige Bron buiten onszelf, of varen we geheel op onze eigen gevoelens en bepalen die ons denken, gedrag en handelen?

In de columns wordt in het kort een situatie of probleem geschetst waarop vervolgens een behandeling wordt toegepast. Herhaaldelijk valt het dan op dat het gebed, het God erbij roepen, een belangrijke spil is in de gesprekken. Vanuit bijbels perspectief wordt gekeken naar oorzaak en gevolg en vooral ook naar oplossingen. God heeft ons dus ook binnen de psychologie wat te zeggen. De onderwerpen die aan bod komen zijn veelzijdig en heel herkenbaar. Aan het eind van veel stukjes staan bruikbare handreikingen, vaak gekenmerkt door eenvoud, maar zeer doeltreffend. Een goed boekje met een inhoud waar je zelf mee aan de slag zou kunnen.

www.vergadering.nu