www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


God is dichtbij jou!
Mirjam Harthoorn
in eigen beheer uitgegeven - maart 2006
112 pagina's, € 7,50,
Dit boek bestellen...

God is dichtbij jou! Verrassende verhalen van gewone Nederlanders. 

Ben jij op zoek naar een intensiever en persoonlijker contact met God? Lees dit boek en je zult ontdekken op welke geweldige manieren God laat merken dat Hij leeft. Hij houdt van jou en wil jou helpen en leiden in alle dagelijkse dingen. 
Dit boek bevat o.a. 49 verhalen van 'nuchtere hollanders' die iets van God hebben ervaren in hun dagelijks leven. God is niet dood of ver weg, God is dichtbij!


1. Barneveldse Krant - 18 maart 2006

'God is dichtbij jou!' 

Boekbespreking door Jan Kas

,,God is niet ver weg, ergens op een wolk in het heelal. Hij is niet lang geleden gaan slapen toen het laatste woord van de Bijbel werd opgeschreven.  

De Bijbel is geen geschiedenisboek waarvan de inhoud niet meer relevant is voor ons in deze tijd. God wil Zijn machtige en liefdevolle Vaderhanden om je leven leggen zodat je beschermd bent tegen gevaren en aanvallen. God wil je karakter, je hart vormen zodat je steeds meer op Jezus zult lijken.’’
 
Dat wil maatschappelijk werker Mirjam Harthoorn-Sleijster uit Voorthuizen doorgeven met ‘God is dichtbij jou!’. Het boek dat ze in eigen beheer heeft uitgegeven, bevat getuigenissen van 29 ‘nuchtere Nederlanders’, jonge en oudere christenen in allerlei levenssituaties en met allerlei beroepen, die God in hun dagelijks leven concreet hebben ervaren.


Foto: Jan Pit, Barneveldse Krant

Harthoorn (30), zelf actief in christengemeente Het Kruispunt in Voorthuizen: ,,Ik wil de lezers laten zien dat God betrokken is op elk detail van ons leven en dat Hij als een liefdevolle Vader zijn kinderen geeft wat zij nodig hebben. Ik wil hen aanmoedigen om Gods leiding en hulp meer te zoeken in allerlei situaties.’’ 

Het idee voor het boek is op zo’n concreet ervaringsmoment geboren. Mirjam Harthoorn: ,,We waren terug van vakantie, de weekendtassen waren ondertussen opgeborgen, maar we misten de portemonnee van mijn man. Na een paar dagen was ‘ie nog niet gevonden. Ik begon me zorgen te maken: straks pint er iemand met het bankpasje op Terschelling. Toen dacht ik: Ik kan nu wel druk gaan zoeken waar de portemonnee is, maar God weet allang waar hij ligt. Ik vraag God om mij dat duidelijk te maken en kort erna krijg ik de gedachte ‘Zijvak weekendtas’. Maar dat is onzin, was m’n eerste reactie. De vakantietassen zijn al opgeruimd en die had ik toch goed doorgekeken. Maar ik had van God wel een antwoord verwacht, waarom zou ik dat niet serieus nemen? Ik haalde dus de weekendtassen weer tevoorschijn, en in het laatste zijvak dat ik alsnog controleerde zat inderdaad de portemonnee. De euforie was groot, zo mooi concreet was het, deze ervaring van God in de praktijk van alledag. Ik dacht: Over zulke momenten vertellen we elkaar als christenen eigenlijk veel te weinig, terwijl het juist enorm bemoedigend kan zijn om van elkaar te horen hoe God in het dagelijks leven aanwezig is. Waarom maak ik geen boekje met getuigenissen van dergelijke geweldige ervaringen? Het kan heel geloofsopbouwend zijn om te merken hoe dichtbij God wil zijn.’’

Het verhaal van de portemonnee in de weekendtas staat niet in ‘God is dichtbij jou!’. De getuigenissen heeft Mirjam Harthoorn verzameld onder vrienden en kennissen en via oproepen in het evangelische vrouwenblad Eva en op het internet. ,,Jong en oud reageerde, uit diverse kerkelijke kringen. Al die bijzondere verhalen zijn maar een splintertje van wat er in Nederland gebeurt aan concrete ervaringen van God. Wereldwijd is er nog zoveel meer.’’ God is in de verhalen merkbaar aanwezig bij indringende omstandigheden als psychische moeilijkheden en levensbedreigende ziekten, maar ook bij heel alledaagse dingen. ,,Het is goed ook voor dat laatste oog te hebben, Dan is iets geen toeval, maar een bewijs dat God ons leven bestuurt. We moeten niet schromen zorgen en problemen aan God voor te leggen, we moeten niet te klein van Hem denken, Hij is erin geïnteresseerd.’’ 

Mirjam Harthoorn heeft de getuigenissen tot één geheel geschreven door te verwijzen naar Bijbelteksten, door soms nadere uitleg te geven en door lezers ,,aan te moedigen om het gelezene toe te passen in het eigen leven’’. ,,De verhalen zijn niet bizar of on-Bijbels. In de Bijbel komen soortgelijke situaties voor. Met de Bijbelteksten wil ik de getuigenissen zo dichter bij de lezers brengen. Bij verhalen van zendelingen kun je denken: Mooi zoiets, maar dat is ver weg in het buitenland, dat gebeurt hier niet. Men kan denken: Oké, maar dat is niet voor mijn leven. Met de begeleidende tekst plaats ik de verhalen in een bredere context, ik spoor aan tot een andere manier van kijken. Zie ze als een stimulans om ook zelf God om wijsheid en leiding in je leven te vragen. God wil heel dichtbij zijn. Het is geweldig als je geregeld naar je kerk of gemeente gaat en de Bijbel kent als het Woord van God. Maar: Ken je God ook persoonlijk? Praat je met Hem als met je hartsvriend(in)? God wil je rust en diepe vrede geven, met Hem, met jezelf en met anderen. Hij wil je helpen om de juiste beslissingen te maken. Hopelijk doet het boek bij velen het verlangen groeien om dichter bij God te leven.’’

Mirjam Harthoorn, “God is dichtbij jou!”, 112 pagina’s, € 7,50 (exclusief eventuele verzendkosten)
Dit boek bestellen...
 


Kader Barneveldse Krant:

Drie getuigenissen uit ‘God is dicht bij jou!’

Een pijnlijk oog, zingen voor de telefoon en bescherming op de snelweg

Anneke: ,,Jarenlang heb ik een allergie aan mijn ogen gehad. Zo af en toe kreeg ik dan een traanbuisontsteking aan één oog, wat veel pijn deed en het was dan ook dik en opgezet. Op een keer had ik weer last van een traanbuisontsteking aan hetzelfde oog. Het was heel pijnlijk. Ik zag er tegenop om er de volgende morgen mee naar de dokter te gaan omdat onze huisarts soms heel vriendelijk kan zijn en je de andere keer niets met die man kunt beginnen. Om vijf uur in de morgen werd ik wakker en dat oog deed meer pijn en was heel dik. Ik bad tot Jezus of Hij het oog wilde genezen als ik die morgen later weer wakker zou worden, zodat ik niet naar de dokter hoefde. Ik viel weer in slaap en kreeg een droom waarin ik Jezus zag in een beeld van een icoon, zoals je die veel in Russische kerken ziet. In dat beeld knipoogde Jezus naar mij! Toen ik om zeven uur die morgen weer wakker werd, was alle pijn in mijn oog verdwenen. Ik kon erop drukken wat ik wilde, maar geen pijn! Mijn oog was genezen in de tijd van twee uur. Dit was echt een wonder, want normaal moest ik er penicillinezalf voor hebben, anders gaat het zeker niet over en wordt het steeds erger. Ik weet zeker dat Jezus mij in die droom duidelijk maakte met die knipoog dat het genezen was door Zijn kracht. Deze gebeurtenis heeft diepe indruk op mij gemaakt en ik kan iedereen aanraden die dit leest: Als je in nood zit, vraag Jezus om hulp. Hij wil je graag helpen in grote en kleine dingen.’’





Irene:
,,Ik had een cassettebandje opstaan en luisterde naar het liedje ‘Weest standvastig, onwankelbaar, steeds overvloedig in het werk van de Heer’. Steeds moest ik aan iemand denken, en ik had erg op mijn hart om dat lied voor haar te zingen. Toen bad ik: ‘Heer, moet ik haar opbellen of komt het zondag wel als ik haar weer ontmoet?’. Ik begreep dat het voor nu was. Eerst durfde ik niet, maar ik heb haar opgebeld en gezegd: ‘Ik ga voor je zingen door de telefoon…’. Ik heb mijn gitaar erbij gepakt en ben zo voor de hoorn gaan zingen en spelen. Ze was er stil van en zei: ‘Dank je wel’. Pfff, ik was blij dat het gebeurd was maar werd daarna erg onzeker. Ik had gedachten als: ‘Wie denk je wel dat je bent’. Ik was onrustig. Maar God is zo groot! Na een halfuur ging de telefoon en die vrouw belde terug. Ze zei: ‘Ik ben zo bemoedigd door je telefoontje, jij kon helemaal niet weten dat ik het zo moeilijk had. Ik had dit echt even nodig’. Deze ervaring leerde me dat je stappen moet zetten en vertrouwen op God om te groeien zodat je effectief kan worden voor Zijn Koninkrijk.’’


Gerson: ,,Na een fijne en onspannende vakantie te hebben genoten in Spanje, was het tijd om weer naar huis te gaan. Deze vakantie hebben we doorgebracht met twee andere stellen. (…) Omdat we allemaal heel goed wisten dat het absoluut niet vanzelfsprekend is dat je van zo’n lange reis van 1400 km veilig thuiskomt, hebben we samen de terugreis opgedragen aan de Heer en gebeden om bescherming. Toen we na een aantal uur rijden de Spaanse grens waren gepasseerd besloten we vanaf hier apart te gaan reizen. Het zal ongeveer kwart voor vier ‘s nachts geweest zijn toen Monique heel sterk het gevoel kreeg dat ze moest gaan bidden. Voor bescherming van de auto en ook voor de bescherming van Levi, ons zoontje van (toen) één jaar. Dit deed ze ook direct. Het was kwart over vier toen we voor de keus werden gesteld via Antwerpen of Luik te rijden. We waren even in overleg wat we zouden doen. Toen dook plotseling een auto voor ons op met een veel lagere snelheid dan wij reden. Op dat moment was het te laat om te remmen, dus probeerde ik door een ruk aan mijn stuur de auto te ontwijken. De combinatie van snelheid en stuurcorrectie ging niet samen en we raakten in de slip. Met 120 kilometer per uur haalden we achterwaarts de auto in die we probeerden te ontwijken. We schoten voor de betreffende auto langs waarna we achterwaarts op de vangrail klapten. Door de hoge snelheid werd de voorkant opgetild en we vlogen over de kop, daarna belanden we op de motorkap. Hierna rolden we nog twee keer en kwamen op de kop tot stilstand, liggend over de eerste twee rijstroken. Nog geen seconde later volgen twee enorme klappen. Twee auto’s waren op ons ingereden. Monique wist zich te bevrijden uit de gordel en het overblijfsel van de ruit weg te duwen en uit de auto te kruipen. Ik zag dat Monique uit de auto was gekropen, dus ik wist dat het met haar goed ging. Levi schreeuwde zoals hij niet eerder had geschreeuwd. Ik wist niet hoe snel ik mijzelf moest bevrijden om Levi te helpen. Hij hing op zijn kop in zijn stoeltje. Ik wist hem vrij snel te bevrijden en gaf hem aan twee handen die door de kapotte autoruit staken. Hierna kroop ook ik uit de auto. Het eerste wat we deden was God danken dat we zo waren beschermd dat niemand van ons iets had. Alleen een paar schrammen en kneuzingen! Thuisgekomen hoorde we dat vrienden van ons op hetzelfde tijdstip als toen het ongeluk gebeurde ΄s nachts wakker werden en een heel duidelijk gevoel kregen dat ze voor ons moesten gaan bidden. Ook heel specifiek voor bescherming, ze wisten niet precies wanneer we thuis zouden komen, maar in ieder geval dat weekend. Hieruit blijkt dat God door Zijn Heilige Geest mensen aan kan sturen om te gaan bidden voor anderen. Dit kan natuurlijk ook op andere manieren, maar in dit geval hadden wij als gezin echt gebed nodig!’’
 
Een toelichting van Mirjam Harthoorn: ,,Gerson en Monique hebben me foto’s laten zien waarop hun auto na het ongeluk te zien was. Ik kreeg er kippenvel van, want er was bijna niets meer van over. Overal lag kapot glas en alles wat in de auto lag, was door elkaar gegooid. Maar aan de kant waar hun zoontje Levi zat, was de achterruit niet kapot gegaan, terwijl juist aan die kant de auto’s op hen inreden! Er stond letterlijk een muur van gebed om dat kleine ventje heen waardoor niets hem kwaad kon doen. Wat zou jij doen als je plotseling zo’n sterke drang of ingeving kreeg om te bidden voor bescherming? Wanneer je in allerlei kleine dagelijkse dingen al geleerd hebt om alert te zijn op Gods Geest die je leiding wil geven, zou het dan niet gemakkelijker zijn om op zo’n moment inderdaad te gaan bidden?’’

Dit boek bestellen...

www.vergadering.nu