www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Een niet geplande reis
Hoop en bemoediging bij ziekte
Annette Hartman
Medema/Jongbloed
9789063535803
180 pag.
€ 14,95
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...
of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Annette Hartman was pas 37 toen er eierstokkanker bij haar werd geconstateerd. In de maanden daarna maakte ze een reis die ze niet had gepland en die voerde langs wegen waar ze liever nooit had willen komen.
In Een niet-geplande reis beschrijft Annette open en eerlijk hoe zij haar ziekte heeft beleefd. Het gaat hierbij niet om haar eigen verhaal, maar om Gods verhaal met ieder van ons. De auteur laat zien wat God in ons leven doet door het lijden heen en moedigt ons aan om in alle omstandigheden God te blijven vertrouwen.


1. Kruisbanier - september 2010


Een niet geplande reis

Annette, een 42 jarige moeder van 3 kinderen woont en werkt nu reeds 10 jaar samen met haar man Peter bij de Belgische Evangelische Zending. Haar leven veranderde compleet toen 5 jaar geleden een kwaadaardige tumor werd vastgesteld.


Op een bijzonder openhartige manier deelt Annette haar strijd, zorg en worsteling met de lezer. Dit boek is echter geen medisch relaas, noch een opsomming van alle strijd die bij een diagnose van 'kanker' komt kijken. In het boek lezen we hoe Annette en haar gezin steeds weer God zoeken in alle omstandigheden. Hoe kun je God alle eer geven temidden van je lichamelijke zwakte, je misselijkheid, je zovele vragen? Annette getuigt overtuigend dat onze Hemelse Vader een goede en trouwe God is. Hij is ons nabij. Annette nodigt de lezer ook uit om die God persoonlijk te leren kennen door Jezus Christus. Een duwtje in de rug voor de nog-niet gelovige lezer!


Er worden veel opbouwende en verhelderende bijbelteksten geciteerd waardoor het boekje niet alleen een waardevol instrument is voor troost bij ziekte, maar ook als bijdehandboekje om een aantal christelijke principes over discipelschap na te lezen. Hoe ga je om met mensen die je kwetsen?, wat met gebedsgenezing?, waarom geneest God niet iedereen? Wat als je geen woorden meer hebt om te bidden? Hoe belangrijk is lichamelijke gezondheid? Hoe beleef je de ziekte als gezin? ... maar vooral, hoe beleef je God in je lijden?


De 25 korte hoofdstukjes beginnen met een bijbelvers en een persoonlijke ervaring in het ziekteproces, waarna enkele geestelijke lessen worden gedeeld en de bijbelse fundamenten worden weergegeven.


Een mooi, hoopgevend boekje, recht uit het hart geschreven door een vrouw die het "allemaal heeft meegemaakt". Warm aanbevolen om je eigen pijn, ziekte of lijden een plaats te geven in je leven, maar zeker ook als troostend geschenk te geven aan een al dan niet gelovige zieke.

www.vergadering.nu