www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

2 RECENSIES


De apostelen in beeld
Dwalen door verhalen
P. Vermaat
Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer 2008
160 blz. geb. € 19,50
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Tijdens zijn laatste jaren op aarde werd Jezus vrijwel onafgebroken vergezeld door twaalf discipelen. Na de uitstorting van de Geest op de pinksterdag zijn deze trouwe leerlingen ieder hun weg gegaan om het Evangelie te verkondigen, zoals Jezus hen had opgedragen. Van enkelen horen we nog regelmatig terug in de Handelingen en in de brieven van Paulus. Anderen zijn al snel na Pinksteren uit het zicht verdwenen. 
Wie waren deze mannen? Wat is er van hen geworden na de pinksterdag? 
Ds. P. Vermaat houdt zich al jaren bezig met het verzamelen van gegevens over de apostelen. Door het bestuderen van de Schrift, vele bezoeken aan het land Israël en het naspeuren in de geschiedenis vond hij veel informatie over de twaalf volgelingen van Jezus. Alle gegevens bij elkaar geven ons een beeld van de discipelen na de pinksterdag. 
In dit boek brengt ds. Vermaat alles bij elkaar wat hij heeft kunnen achterhalen over de twaalf discipelen van Jezus, en presenteert dat op een heldere en boeiende manier. Het boek is rijk geïllustreerd met een selectie uit de vele afbeeldingen die er in de loop der eeuwen zijn gemaakt van de apostelen. 
De apostelen in beeld is een informatief en boeiend boek over de twaalf apostelen en kan een uitstekend hulpmiddel zijn bij preekvoorbereiding of het voorbereiden van vertellingen over de Bijbel. 

Ds. P. Vermaat is emeritus-predikant te Veenendaal en publiceerde eerder enkele bundels meditaties, waaronder één over de apostelen.


2. Nederlands Dagblad - 4 juli 2008 - www.nd.nl

De apostelen in beeld

Boekrecensie door Roel Sikkema




Een fraai boek, geschreven door iemand die zich al lange tijd bezighoudt met de levens van de twaalf apostelen. In dit boek heeft de schrijver alles bijeengebracht wat hij over deze leerlingen van Jezus kon vinden. Daarbij gaat het om Bijbelse en buiten-Bijbelse gegevens, maar ook op de manier waarop de apostelen in de kunst zijn afgebeeld. Illustraties daarvan worden in kleur gegeven.

Mede door de gebruikte papiersoort en de layout is dit zo een interessant en mooi boek geworden dat het ook als geschenkboek goed zal doen. Een klein puntje: de 'Grote Kerk' in Roermond is niet aan Sint-Jacob maar aan Sint-Christoffel gewijd. Wel speelt deze kerk een rol in de route naar Santiago de Compostela, omdat onder de sacristie van deze kerk een refugio (overnachtingsplaats) voor pelgrims is ingericht.

 


1. De Band - mei/juni 2008

De apostelen in beeld

Recensie door Barend Verkerk

Dit boek dat ik onder ogen kreeg, heeft een duidelijke relatie met de doelstelling van dit blad: zendingsinformatie.
Het gaat over de zendelingen van het allereerste uur, namelijk de apostelen. De titel: De apostelen in beeld (dwalen door verhalen), P. Vermaat, uitgegeven door het Boekencentrum.

Wie waren de apostelen, wat is er van hen geworden na de de gegevens die we vanuit Handelingen over hen konden lezen? Ds. P. Vermaat, houdt zich al jaren bezig met het verzamelen van gegevens over de apostelen. Door het bestuderen van de Bijbel, vele bezoeken aan Israël en speuren in de geschiedenis vond hij veel informatie over de twaalf leerlingen van Jezus.

In dit boek staat alles bij elkaar wat de schrijver heeft kunnen achterhalen over Petrus, Jacobus, Johannes, Andreas en al die anderen die zo dicht bij de Here Jezus zijn geweest. Elke apostel komt aan bod, met al dan niet historische verhalen, geïllustreerd met beelden uit de kunstgeschiedenis, met teksten uit de Bijbel of daarbuiten.

De symbolen die de apostelen kenmerken worden besproken (bij Johannes hoort bijvoorbeeld de adelaar, bij Jacobus de schelp enzovoort). Bovendien is het een mooi boek om te hebben of cadeau te geven.

www.vergadering.nu