www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


 

Nederlands Dagblad    www.nd.nl
3 september 2001

Redactie tijdschrift Bode organiseert dag voor abonnees

'Volwassen christenen zijn tobbers'

van onze redactie kerk

BODEGRAVEN - De redactie van het bijbelstudieblad Bode van het heil in Christus is in vergadering. Redactielid Henk Medema brengt een brief van een lezer ter tafel. Volgens diegene is figuurzagen niet bijbels verantwoord, want in de Tien Geboden staat: geen gesneden beeld maken. De redactie lijkt het niet zinvol hierop in te gaan. Toch komt redactielid Simon Streuper nog met een tekst: 'Zij nu waren zeer bevreesd toen zij zijn figuur zagen', maar de anderen wimpelen het af. Nee, hier kunnen ze niets mee.

Met dit verhaaltje begon de BodeGravenDag: een initiatief van de redactie. Zij wil duidelijk maken dat het evangelie vaak zo onnodig ingewikkeld wordt gemaakt, vertelde redactielid Marcel Zwitser. Daarover ging het zaterdag in de Gereformeerde Kerk van Bodegraven. Het evangelie moet zo zijn ,,dat een kind het kan begrijpen". Daarom beperkte de redactie zich zaterdag tot ,,de kern van het evangelie: God zelf".

De Bode van het heil in Christus wordt vooral gelezen in de kring van de Vergadering van Gelovigen. Het was de eerste keer dat een dag voor abonnees werd georganiseerd. Opgave was niet nodig. Organisator Henk Medema had 's morgens dan ook geen idee hoeveel mensen er zouden komen, ,,Het hangt ook af van de aantrekkingskracht van de EO-Familiedag." Die vond eveneens zaterdag plaats, in Utrecht. Medema: ,,Wij hadden deze dag al gepland. Later hoorden we pas dat de EO dezelfde datum had geprikt."

Bode-abonnee E. Klein Haneveld vond het ,,niet zo handig" dat de EO-Familiedag en BodeGravenDag samenvielen. ,,lk ga al bijna sinds het begin naar de Familiedag." Toch was voor hem de gelijktijdigheid ook weer niet zo erg. ,,Vanwege de drukte en de warmte kan ik eigenlijk beter niet naar Utrecht gaan. De keuze was dus ook weer niet zo moeilijk."

Uiteindelijk bleken ruim honderd Bodelezers de reis naar Bodegraven te hebben gemaakt. Medema wilde op dat punt meteen ,,een misverstand" uit de weg ruimen. ,,We zijn niet met heel weinig: de kerk is een beetje groot."

Christenen denken volgens de uitgever uit Vaassen vaak zo negatief. Het is volgens hem niet slecht met het christendom in Nederland gesteld, maar ,,het evangelie is gewoon te groot voor ons". ,,We moeten de dingen eens vanuit een ander perspectief bekijken."

De BodeGravenDag bestond voor het grootste deel uit ontmoeting en bijbelstudielezingen. Simon Streuper beet de spits af met 'de Vader, nu'. Hij begon met het eerste artikel van de Apostolische Geloofsbelijdenis: 'Ik geloof in God de Vader, de almachtige Schepper van de hemel en van de aarde'. ,,We zijn hier wel niet zo mee opgevoed, maar wat hier staat is wel al de eeuwen door beleden. En wij staan in dezelfde traditie." De rol van de Vader is volgens Streuper kinderen 'verwekken' en groot brengen. ,,Opvoeden duurt een leven lang. God is ook nog met mij bezig."

Henk Medema behandelde het thema 'de Zoon, nu' en noemde enkele dingen die kinderen goed kunnen en ouderen eigenlijk ook moeten doen. ,,Volwassen christenen zijn eigenlijk een stelletje tobbers, vooral 's zondags. Ze zijn bezig met verschrikkelijk moeilijke dingen. Wij zijn zo ingewikkeld geworden. Hebben we wel eens gewoon in Jezus' ogen gekeken?" Volwassenen vinden het vaak ook niet leuk zomaar iets te krijgen, wist Medema. ,,We hebben de zondige neiging eerst iets te willen presteren, voordat we iets uit genade kunnen ontvangen."

Bode-redacteur Hans Arentsen vertelde dat de Heilige Geest dingen doet die niet zo spectaculair lijken, maar wel heel belangrijk zijn. ,,Een kind van God heeft te maken met zijn eigen zondige vlees dat verkeerde dingen wil doen, maar hij heeft ook Gods Geest. Die wil hem helpen."

Beminde olifant
Willem Ouweneel. door Marcel Zwitser 's morgens ,,onze teer beminde olifant" genoemd, had het druk zaterdag. 's Morgens mocht hij aan de Familiedag bijdragen, 's middags was hij op de BodeGravenDag present. Met ,,de schmink nog op zijn gezicht van een familiefeestje" gaf hij een toelichting op 'God, alles in allen, straks'. Hoewel het dagthema het uitleggen van het evangelie aan kinderen betrof, was dit volgens Ouweneel ,,een van de moeilijkste zaken om uit te leggen". Alles wat de moeite waard is in een christen, is door God gewerkt. aldus Ouweneel. ,,En hij werkt in allen die zich daarvoor openstellen."

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu