Nederlands
Dagblad - 21 december 2007 - www.nd.nl
Ds Troost vergist zich
Heeft Jezus zich vergist? En was Hij niet God?
Lees de boekrecensies...
Lees de ingezonden reactie van S. Streuper e.a...
INGEZONDEN
Vergissing 2
Hardnekkige vragen, waarop velen heel eenvoudige antwoorden hebben, zijn voor sommigen soms onbevredigend. Wie kent dat niet? En
dan opeens valt het kwartje en daagt het licht in volle helderheid en vraag je je verbaasd af waarom je het bevrijdende antwoord
niet eerder hebt gezien. Een aha erlebnis zogezegd. Ik ken dat. Maar met de prangende vraag van de door mij zeer gewaardeerde
dominee Troost heb ik nooit enige moeite gehad. Het meest voor de hand liggend antwoord op Troost’s vraag heb ik nog niet
gelezen. Het zou kunnen zijn dat 'mijn' eenvoudige leeswijze enige soelaas biedt.
Direct na deze 'termijntekst' (een term die de lezer prompt op het verkeerde been zet) vertellen
Matteüs, Marcus en Lukas breeduit dat na zes dagen deze profetische woorden van Jezus hun vervulling vonden op de berg der
verheerlijking. Daar zagen Petrus, Johannes en Jacobus met hun eigen ogen het koninkrijk van God in de verandering van de
verschijning van de onbeschrijflijke kracht en heerlijkheid van de Koning van dat Koninkrijk.
Wanneer je daarnaast het getuigenis van Petrus legt (2 Petrus 1:16 e.v.), is het plaatje helemaal compleet. Petrus predikte in
zijn dagen de toekomstige kracht en de komst van de Heer Jezus Christus en vertelde erbij dat hij dat al een keer eerder
meegemaakt en met zijn eigen ogen gezien had, en dat juist dit feit nóg méér kracht verleent aan het door hem verkondigd
profetische woord. Wat betreft het God zijn van de Heer Jezus: wanneer (zelfs!) de Schriftgeleerden in hun verblindheid uit
Jezus' woorden de juiste conclusie trekken dat Hij zich aan God gelijk maakt (Joh.5:18) en Hem juist daarom ter dood willen
brengen, is dat voor wat mijzelf betreft méér dan voldoende bewijs van Zijn Godheid.
S. Streuper, Dieren
Nederlands Dagblad
- 31 december 2007 - www.nd.nl
Vergissing 3
Het lijkt mij dat de voorgestelde uitleg van de zogenoemde termijntekst Matt.16:27 door S. Streuper in het Nederlands Dagblad
van 21 december toch het meest voor de hand ligt en inderdaad bevestigd wordt door het getuigenis van Petrus (2Petr.1:16). Jezus
sprak niet de schare toe, maar zijn leerlingen toen hij sprak van 'sommigen die hier staan'. Ik neem aan dat de drie intimi
dicht bij Jezus gestaan hebben.
Het heeft mij ook getroffen dat Joseph Ratzinger (paus Benedictus XVI) in zijn boek Jezus van
Nazaret schrijft dat overtuigend is "aangetoond dat de woorden uit Matt.16:27, zo vlak voor de Gedaanteverandering
geplaatst, slaan op wat er volgt. Aan een paar mensen de drie mannen die met Jezus de berg op gaan - wordt gezegd dat zij Gods
koninkrijk 'met kracht' zullen zien komen. Op de berg zien deze drie dat de heerlijkheid van Gods rijk in Jezus oplicht. Ze
worden op de berg overschaduwd door de heilige wolk van God. Op de berg in het gesprek van de verheerlijkte Jezus met Wet en
Profeten beseffen ze dat het ware Loofhuttenfeest is aangebroken. Op de berg beseffen ze dat Jezus zelf de Thora in levenden
lijve is. Hij is het Woord van God. Op de berg zien ze de 'kracht' (dynamis) van het Rijk dat in Christus aanwezig is, komt. Ze
moeten echter in deze ontzagwekkende ontmoeting met de heerlijkheid Gods ook leren wat Paulus aan de leerlingen van alle tijden
voorhoudt in de eerste brief aan de Korintiërs: 'Wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor
heidenen een dwaasheid, maar voor hen die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, Gods kracht (dynamis) en Gods wijsheid'
(1Kor.1,23v). Deze 'kracht dynamis' van het komende rijk verschijnt hun in de verheerlijkte Jezus, die met de getuigen van het
Oude Verbond spreekt over het feit dat Hij 'moet' lijden en zo zijn heerlijkheid binnengaan (zie Lc.24,26). Zo maken ze de
geanticipeerde parousie mee. Zo worden ze geleidelijk binnengeleid in de volheid van Jezus' geheim."
Ds. R. van den Berg, Ermelo
|