www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Bevrijding in Jezus' naam - 10 januari 2008 - www.bevrijdinginjezusnaam.nl

Reisverslag van een bezoek aan de Synagogue Church of all Nations, Lagos
van 28 november t/m 5 december 2007
door Thijs Zuurman
Eindhoven, januari 2008

Doel van het bezoek en verwachtingen
Met een groep van 17 mensen - 15 uit Nederland en 2 uit Zweden - bezochten we de 'Synagogue Church of all Nations' in Lagos - . Voor de meesten van de groep was dit de eerste keer. Het doel was het zoeken van genezing, bevrijding, oplossing voor persoonlijke problemen, of ook om God meer te leren kennen. Voor sommigen was het een hele stap om mee te gaan, tegen negatieve adviezen in. Voor de meesten was het dus totaal onbekend wat er zou komen: 'Hoe zal het gaan, hoe zal ik terugkomen? Wat is er in Lagos wat hier (in Nederland) niet is? Heiligheid, afhankelijkheid, vervolging? Je onderneemt niet zomaar een dergelijke reis. De naam van God 'El Shaddai' kwam ter sprake: de God die meer dan genoeg is.

De aankomst in de kerk
Na een lange reis (s'morgens vroeg op, 12 uur s'avonds in de kerk) worden we hartelijk verwelkomd door een van de medewerksters. Er wordt verteld welke regels er gelden, maar ook krijgen we een heel simpele boodschap: je bent hier om iets van God te ontvangen, open je hart dus, houd niets achter. We hebben allemaal een (zondig) verleden achter ons, maar God wil ons daarvan losmaken! Schaam je niet om iets te belijden. En als je b.v. zorgen of angsten hebt, is er altijd een 'junior-prophet' beschikbaar om voor je te bidden. 'Pardoning mercy makes room for healing mercy' (vergevende genade maakt ruimte voor genezende genade) is een van de uitspraken die later in de week hier weer aan herinnert. Sommigen denken harop: 'Waar ben ik aan begonnen.'

De dagen voor de dienst en gebed op zondag
Het slapen op de zalen is een uitdaging, maar na een paar dagen treedt er wat gewenning op aan de omgeving en de regels. We krijgen een aantal video's te zien die bedoeld zijn om te laten zien dat God inderdaad bevrijdt en geneest, zodat je geloof wordt opgebouwd.
Als je nog twijfelt of God vandaag de dag nog wonderen doet, zie je hier de bewijzen. 'Zijn belofte is zeker: er is bevrijding en genezing als je in nederigheid en met gebroken hart tot Hem komt.' Dat is de boodschap die we krijgen. De omgeving waarin we zijn, ademt een sfeer van vertrouwen op God, ondanks teleurstellingen en tegenslagen die ook hier voorkomen.
Niet iedereen is de kerk in Nigeria even goed gezind. Genezing en zegen trekken vervolging en haat aan. We zien diverse getuigenissen van mensen die eerst tegen de kerk waren, maar later getuigden hoe God hier werkt. De aanwezigheid van de Heer Jezus bracht ook altijd controverse en confrontatie met zich mee (Joh7:12 en andere plaatsen). Maar de visie van de kerk is: dank God voor Zijn heilige bedoeling ermee. In de groep wordt veel gesproken over wat we horen. Het Woord van God en Zijn Geest werken in op de menselijke geest en spreken liefdevol tot harten en gewetens.

Prayer Mountain
We hebben het voorrecht om een pastors-meeting bij te mogen wonen op de 'Prayer-mountain'. Dat is geen echte berg maar een rustig natuurgebied aan de rand van de stad. Hier is de eerste kerk o.l.v. T.B. Joshua gevestigd geweest. Honderden voorgangers uit regionale kerken zijn uitgenodigd voor een bijeenkomst met T.B. Joshua. Het doel is hen te bemoedigen. Er wordt brood en een soort chocolademelk (een plaatselijke volksdrank) uitgedeeld. Het is het eerste dat de mensen eten na een periode van vasten.
De boodschap van T.B. Joshua gaat over: 'Bidden op grond van geloof of op grond van gevoel'. Een paar uitspraken: 'Geloof in je hart moet gebaseerd zijn op Gods Woord. Daar handel je dan ook naar. Als je geloof gevoed wordt door je gevoel, kun je uiteindelijk zelfs door demonische krachten worden gestuurd. Als je met je mond dingen belijdt zonder de kracht ervan in je hart, is dat spotten met het Christelijk geloof: je hoort alleen jezelf, God hoort je niet.
Het is essentieel dat je openlijk je relatie met Jezus Christus belijdt en dat je totaal afhankelijk van Hem bent in alle omstandigheden.

Steun voor zwakkeren
Een facet van de bediening van de Synagogue Church of all Nations is het steunen van zwakkeren, zoals weduwen en weduwnaren uit de omgeving. Wij als 'visitors' maken een z.g. Widows Forum mee: een bijeenkomst met honderden weduwen/weduwnaren, waarin naast een boodschap van T.B. Joshua ook meel en rijst wordt uitgedeeld. De getuigenissen van enkele weduwen/weduwnaren die we te horen krijgen, schetsen een schrijnend beeld van de harde samenleving: als een man sterft, worden de bezittingen van de achterblijvende vrouw vaak zondermeer weggehaald en moet ze de woonruimte uit. Met kinderen en al wordt ze op straat gezet zonder enige middelen...
De boodschap is fundamenteel: in elke huwelijksrelatie is het nodig God als de Derde Persoon (de 'Chief husbandman') erbij te hebben. Anders zul je, als je man of vrouw wegvalt, je stabiliteit verliezen.
Aangrijpend is het om te zien hoe weduwen, al kunnen ze er zeker van zijn dat ze altijd iets krijgen, elkaar verdringen om hun gift in ontvangst te nemen. Daar zit je dan als westerse bezoeker met schaamte naar te kijken. Ik vraag me af hoe deze mensen het ervaren dat wij daar zijn, maar het lijkt hun niet te deren.

De screening
Zaterdag vindt de screening voor de z.g. prayerline - op zondag - plaats (als je gebed wilt). De screening houdt in dat er korte interviews worden gehouden, waarin je kunt vertellen waarvoor je gebed wilt. Dat wordt vervolgens in een paar woorden op een vel papier geschreven dat je bij je zult hebben in de prayerline. Er volgen ook nog persoonlijke video-interviews. Ieder is nu vooral met zijn eigen problemen bezig. Soms wordt er uitgewisseld wat er is opgeschreven.
Deze avond is er geen programma en luisteren we met een aantal naar het oefenen van het koor in de kerk en zingen mee. God wordt zo groot gemaakt. Jammer als het voorbij is.



De dienst op zondag en de prayerline
Na een onrustige nacht (bijna iedereen heeft weinig geslapen) bereiden we ons voor op de dienst in de kerk. Als groep worden we naar de speciale visitors plaats gebracht, terwijl het koor al zingt en de kerk langzaam helemaal volstroomt. Het maakt een grote indruk op me om tussen de blij stralend zingende Nigerianen door te lopen. Na ongeveer een uur worden we onverwacht naar de 'emergency section' gebracht voor de prayerline. We zoeken onze plaats aan de hand van de vellen papier die zijn klaargelegd. Dan bidt T.B. Joshua een voor een voor de mensen terwijl hij langs de rij loopt. Enkele mensen ontvangen een persoonlijke boodschap. Die blijken meestal erg nauwkeurig te zijn en betreffen soms zaken die nog nooit aan iemand waren verteld. 'Het verborgene van hun hart wordt openbaar...'

Bij sommigen is er een zichtbare reactie terwijl er voor hen wordt gebeden. Net als in de tijd van de Heer Jezus vallen sommigen op de grond, anderen schreeuwen. Het gaat soms gepaard met emoties. Maar het is duidelijk dat T.B. Joshua niet op de manifestatie uit is: hij stopt het schreeuwen bij iemand door een handbeweging en legt dat later ook uit.

Terug in de kerk, luisteren we naar een boodschap van T.B. Joshua: 'Het geheim van het ontvangen van zegen'. De sleutel is 'geven', met de juiste houding van het hart, zoals Abel. We worden opgeroepen tot zelfonderzoek. God zegent mij om op mijn beurt te geven. Als je iets verlangt te ontvangen van God, is het essentieel dat je er het verlangen bij hebt om te geven van wat je zult ontvangen. Elke keer als je om iets voor jezelf bidt in de Naam van de Heer Jezus zonder aan de behoeftigen te denken, verspil je je tijd. Geef zonder iets terug te verwachten - God laat het tot je terugkeren.

Er wordt gebeden om nieuwe toewijding aan God en om een nieuwe vervulling met de Heilige Geest. De noodzaak van zondenbelijdenis komt ook nu weer naar voren. Ook nu in de dienst volgt een aantal persoonlijke boodschappen en openbaringen, soms aangrijpend zoals over een jonge vrouw die na genezen te zijn van AIDS, nu weer een gevaarlijke vriendschap aangaat. Het doet me denken aan de tekst: 'Bestraf hen die zondigen in het bijzijn van allen, opdat ook de overigen vrees hebben.'

Getuigenissen
Maandag is het tijd voor getuigenissen - als je die wilt geven - die worden opgenomen op video. Niet iedereen heeft al genezing ervaren. Iemand getuigt van de blijdschap die desondanks terug is in z'n hart. Sommigen zijn nog bezig hun bevrijding te verwerken. Je wordt klein als God Zijn grootheid laat zien, zoveel genade. Een dag later blijkt bij meerderen in de groep dat genezing van hun kwaal is begonnen. De eerste getuigenissen veroorzaken een spontaan applaus voor Jezus. Iemand is genezen van dubbel zien en fybromialgie; eenmaal thuis in Nederland, blijkt na een paar weken iemand genezen te zijn van diabetes. Blijkbaar is er iets in gang gezet door het gebed. In de groep wordt opnieuw veel met elkaar gedeeld.

Op een video zingt het koor:
I don't know why Jesus loves me
I don't know why He cared
I don't know why He sacrified his life
Oh, but I'm glad, so glad He did

Wat een genade voor zondige mensen. De principes hoe een mens tot God kan naderen worden overduidelijk uitgelegd.

En dan terug
We beginnen aan de terugreis te denken en ons voor te bereiden op het gesprekje dat elk met T.B. Joshua zal hebben. Woensdagmorgen begint de voorbereiding van de terugreis. 's Middags zijn de gesprekjes met T.B. Joshua. Sommigen hebben een 'leuk gesprek', anderen vonden het erg kort. Daarna worden we nog een keer voor de camera geïnterviewd om te vertellen hoe we het verblijf en de boodschappen van T.B. Joshua hebben ervaren.
Dan vertrekken we net zoals we gekomen zijn: dwars door de sloppenwijken heen, onder de indruk van de toewijding aan God die je proeft in deze kerk en van wat God hier doet.

Een refrein van het koor klinkt nog na:
Where would i be
You only know
I am glad You see
Through eyes of love
A hopeless case
An empty place
If not for grace

Thijs Zuurman

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu