Bron: Arutz Sheva 7 Blog - http://www.israelnationalnews.com/Blogs/Message.aspx/6308

De IDF en het "G" woord

Shiloh, Israel - 30 september 2014 - door David Rubin

Door David Rubin - 30 september 2014

In een interview gisteren door Galei Yisrael van Israël Radio, bekritiseerde minister van Defensie Moshe Ya'alon scherp de Givati ​​brigadecommandant, kolonel Ofer Winter, voor religieuze uitspraken die hij tijdens Operatie Protective Edge had gedaan voor zijn soldaten.

Wat had kolonel Winter eigenlijk gezegd, waardoor deze berisping kwam? Laten we eens kijken naar zijn woorden, en naar de reactie van Minister Ya'alon.

Winter: 

"We hebben dit moment gepland en voorbereid, en we nemen de taak op ons vanuit onze verplichting en volledige onderworpenheid, omdat we bereid zijn onszelf in gevaar brengen en we stellen ons leven om onze families, onze mensen en ons vaderland te beschermen."

Winter bad vervolgens het Shema - het traditionele joodse gebed van trouw aan de ene God - en riep "de God van Israël" aan om "ons pad succesvol te maken als we opstaan ​​om te gaan strijden voor de zaak van uw volk Israël tegen een vijand die uw naam vervloekt. "

Ya’alon:

"Er zijn ook Druzen en Bedoeïenen en christelijke Arabieren en islamitische Arabieren, en als we dus als commandanten spreken, moeten we allen aanspreken en niet alleen maar een bepaald deel," zei Ya’alon. "Ik denk dat commandanten hierin zorgvuldig moeten waken over de IDF als de Israel Defense Forces (IDF) en niet als het leger van een bepaalde groep."


Dus wie heeft er gelijk? Is het verkeerd om over God te praten tot Israëls soldaten?

Premier Binyamin Netanyahu heeft er vaak op aangedrongen dat Israël zou worden erkend als de "natiestaat" van het Joodse volk. En er is geen natie-staat in de wereld, die een sterkere traditie van verbondenheid heeft met God dan Israël. Dit verband te negeren en elke verwijzing naar God te voorkomen, zou tegengesteld zijn aan wie we zijn als volk.

De bezwaren komen vooral van mensen die niet geloven in een hoger wezen. Zeker, er zijn atheïsten onder ons, maar volgens recente peilingen zijn ze een snel slinkende minderheid, met meer dan 80% van de Israëlische Joden die duidelijk uiting geven aan geloof in God. Zelfs in sommige kibboetsen van de eerder anti-religieuze Hashomer Ha'Tzair beweging zijn traditionele religieuze diensten voor Rosj Hasjana georganiseerd in de afgelopen jaren, en ze groeien in aantal. Zoals zanger Bob Marley placht te zeggen: "Een persoon zonder kennis van zijn erfgoed is als een boom zonder wortels." En een dorstige boom, zou ik kunnen toevoegen, is er een die zich wortelt.

Of individuele Joden de geboden volledig zien als in de Thora beschreven is niet het punt. De Balfour Verklaring en de goedkeuring van de Volkenbond, met onze claim als Joden op het land van Israël, is uiteindelijk gebaseerd op onze verbinding met de Almachtige zoals beschreven in de Torah. Om deze expressie van dat erfgoed te negeren of zelfs te verbieden, is het binden van de handen van onze soldaten. De erfenis van Israel is inderdaad onze bestaansreden, een zeer stevige rechtvaardiging van ons bestaan ​​hier in ons land. Als onze soldaten "de Israel Defense Forces" zijn, als Ya’alon opmerkte, dan is het inderdaad dit erfgoed van Israël, dat ons de kracht zal geven om de vele uitdagingen tegemoet te treden waarmee we worden geconfronteerd in een vijandige wereld.

Wat betreft de minderheden in Israël, is het aannemelijk dat er ook onder hen een grote meerderheid gelooft in God, waarbij christenen en Druzen zeker geloven in de God van Israël, die ze ook kennen als de God van Abraham, Isaak en Jakob. En wat betreft de moslims, slechts een zeer klein aantal dient in de IDF, en de meesten van hen zeggen dat ze in God geloven. Echter, als ze dat doen, zou het beter de God van Israël zijn, en niet de Allah van islam's Koran en Hadith, die zegt de vingertoppen van de "ongelovigen" af te hakken en roept over onthoofdingen en de moord op joden en "ongelovigen".

Maar dat onderwerp zullen we bewaren voor een apart artikel.

Ik wens de Israel Defense Forces veel succes in zijn toekomstige gevechten - met Gods hulp, natuurlijk!
 

David Rubin is voormalig burgemeester van Shiloh, Israël. Hij is oprichter en voorzitter van Shiloh Israel Children's Fund en de auteur van verscheidene boeken, waaronder Vrede voor Vrede en De islamitische Tsunami. Hij is te vinden op www.DavidRubinIsrael.com  of op www.ShilohIsraelChildren.org

(Vertaald door Harry Sleijster)

 

 

 

Counter