Bron: Arutz Sheva 7 Blog - http://www.israelnationalnews.com/Blogs/Message.aspx/6535

Vrede maken in het Joodse Huis

Shiloh, Israel - 4 december 2014 - door David Rubin

Terwijl Israël lijkt op te schuiven naar verkiezingsmodus, zet de Bayit Yehudi (Joods Huis) Partij de machtsstrijd voort die het nationale religieuze publiek al vele jaren heeft geteisterd, en die we gedacht hadden dat die achter ons lag. Er is sprake van een mogelijke splitsing tussen Bayit Yehudi onder leiding van minister van Economie Naftali Bennett, en zijn schijnbaar meer rechtse en meer religieuze Tekuma factie onder leiding van minister van Huisvesting Uri Ariel.

Tekuma gebruikt het argument dat het een kwestie van waarden is, en klaagt naar verluidt: "Bennett is bang om het karakter en de waarden van de partij te bespreken," etc, en beweert dat hij "de voorkeur geeft aan een splitsing van de religieuze zionistische wereld en zijn waarden en de kolonisten (uit) te verkopen, gewoon om wat meer stemmen te verzamelen van Yesh Atid." En nu zijn er van die invloedrijke figuren die eigenlijk pleiten voor een splitsing, met de voorgestelde mogelijkheid van uitstel van een mogelijke eenheid tot na de verkiezingen. Sprekend over Galei Yisrael, promoot Rabbi Elyakim Levanon , decaan van de Elon Moreh Yeshiva, juist die mogelijkheid als hij zegt: "Eenheid betekent niet verwarring," en voegt eraan toe: "Eenheid van te veel onderwerpen op één platform brengt op het einde chaos. Als je een schilderij wilt schilderen, meng je niet de kleuren. Elke kleur moet zijn eigen plek te hebben."

In het oude systeem van 'één mandaat partijen', kan dat waar zijn, maar in het nieuwe systeem, waarin 3,25% van de stemmen nodig is om zelfs maar in de Knesset te komen, is een dergelijk argument kortzichtig. De nationale religieuze wereld heeft vele afsplitsingspartijen, soms over kleine verschillen in de politieke strategie, en vaak over zeer kleine onenigheden over kwesties. In elk geval van splitsing is de oorzaak verzwakkend geweest en het nationale religieuze publiek eindigt met het verkeer te laten stoppen op de snelwegen en een arrestatie te riskeren vanwege onze burgerlijke ongehoorzaamheid onze stem te laten horen.

We staan ​​op een kruispunt waar we terug kunnen gaan naar deze trieste dagen van twee of drie kleine rechtse partijen, of misschien nog erger, een situatie waarin één of meer de Knesset-drempel niet zal halen en tienduizenden of meer waardevolle stemmen zullen worden verspild.

Een groot Bayit Yehudi heeft volgens de meeste peilingen het potentieel om de tweede grootste partij te worden, wat feitelijk voor een verschuiving naar rechts zou zorgen in alle nationale prioriteiten. Als Tekuma echt gelooft dat haar waarden en doelen worden gewaardeerd door het nationale religieuze publiek, moet het stoppen met gegarandeerde plaatsen te eisen op de kandidatenlijst, en moet het invoegen in de voorverkiezingen van de partij net als iedereen. Ik zou een geldige reden willen horen waarom Tekuma-kandidaten niet zou hoeven meedingen en niet-Tekuma kandidaten dat wel moeten. De kandidaten moeten hun standpunten geven over de onderwerpen en ons vertellen over hun kwalificaties om effectieve leden van de Knesset te zijn.

Vertrouw op het nationale religieuze en traditionele publiek om te beslissen in de voorverkiezingen over wie haar kandidaten zullen zijn, en dat zal ook de stemmen aanbrengen in de algemene verkiezingen. De mensen willen eenheid en vrede in het Joodse Huis, maar ze willen ook hun eigen leiders te kiezen. Laat de mensen kiezen.
 

David Rubin is voormalig burgemeester van Shiloh, Israël. Hij is oprichter en voorzitter van Shiloh Israel Children's Fund en de auteur van verscheidene boeken, waaronder Vrede voor Vrede en De islamitische Tsunami. Hij is te vinden op www.DavidRubinIsrael.com  of op www.ShilohIsraelChildren.org

(Vertaald door Harry Sleijster)



Stichting Lechaim steunt het werk van ShilohIsraelChildren
 -
www.stichtinglechaim.nl -

 

 

Counter