Bevrijding
Het antwoord op boze machten

Menu

Evangelisch-Gereformeerd

De Opwekking komt eraan

NBV recensies

Waar was God?

Kerkgeschiedenis

Satan



AANMELDEN
voor reizen naar The Synagogue Church in Lagos, Nigeria
Klik hier...
LIVE: Klik hier...
en kijk elke zondag Live van 9-17 u:
Mensen worden genezen van ziekten en kwalen en boze geesten... en ontvangen het evangelie...

Nieuw:
Elke 4e zaterdag vanaf ongeveer 16.00 uur
Live.

www.bevrijdingspastoraat.nl

1 mei 2008
+ Bevrijdingspastoraat was de afgelopen maand een 'hot item' in het Nederlands Dagblad.
Is er nu sprake van demonische gebondenheid of van een paniekstoornis?
Psychiatrische en pastorale visies botsten heftig met elkaar.
Alle links hier verzameld op: www.dossiers.tk...


9-6-2009 ND: Worsteling met bevrijdingspastoraat

28-5-2009 ND: Gekwelde mensen worden bevrijd

8-12-2006 Demonen bestoken ons...


Uitdaging - 1 november 2006.

Meer aandacht voor bevrijding van demonen

De belangstelling voor bevrijdingspastoraat neemt met name binnen traditionele kerken steeds meer toe. Zo is ongeveer twintig procent van de bezoekers van conferenties van voorganger
Wilkin van de Kamp over bevrijdingspastoraat afkomstig uit Baptistengemeenten en de Reformatorische en Orthodoxe hoek. Van de Kamp wil een dag over bevrijdingspastoraat organiseren 'over de kerkmuren heen'.

Van de Kamp noemt het een zeer positieve ontwikkeling. "Steeds meer christenen willen, juist binnen hun eigen gezindten, meer weten over de werking van Gods Geest." De belangstelling hiervoor is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Van de Kamp is voorganger in de Euregio Christengemeente, oprichter van stichting Geboren om vrij te zijn en auteur van boeken over bevrijdingspastoraat.

Een goede definitie van bevrijdingspastoraat is volgens hem te vinden in Mattheüs 12:29: "Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen." Van de Kamp: "Het is niet alleen binden en wegzenden van demonen, maar ook het levenshuis schoonvegen en op orde brengen, zoals Jezus dat beschrijft in vers 44. Belijden van zonden, verbreken van vloeken en demonische bindingen spelen hier een beduidende rol. Hierna moet Gods Geest het levenshuis vullen, zodat als de boze terugkomt deze niet opnieuw het levenshuis kan binnendringen."

Volgens de voorganger komt de belangstelling door drie dingen. "Binnen de traditionele kerken groeit het verlangen om meer te weten over Gods Geest en Zijn gaven. Ik zie een grotere groei binnen deze kerken dan bij evangelische kerken. Zij hebben een meer evangelische inslag dan de evangelischen zelf. Daarnaast zijn veel van traditionele kerken aan het evangeliseren en komen ze daardoor in aanraking met zaken die ze in eerste instantie niet kunnen verklaren. Vaak blijken dit duivelse en demonische zaken te zijn. Daar moeten ze een antwoord op vinden. Als laatste zie ik een aantal kerkleiders van Reformatorische kerken die het voortouw neemt en aandacht voor deze zaken vraagt."

Een van deze leiders is doctor Mart-Jan Paul, predikant en verbonden als docent aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Onlangs had hij een eerste persoonlijke kennismaking met Van de Kamp.

Paul onderschrijft de mening van Van der Kamp dat vanuit de Reformatorische kerken de vraag naar bevrijdingspastoraat groeit door situaties die mensen tegenkomen in de praktijk. "Toen ik predikant werd in 1989 wist ik niets van bevrijdingspastoraat. De theologische opleidingen en magazines besteden nu nog nauwelijks aandacht aan dit onderwerp. De vernieuwing komt van gemeenteleden zelf", aldus Paul.

Van de Kamp heeft hem gevraagd om te komen spreken op een van zijn conferenties en Paul heeft aangegeven daar positief tegenover te staan. Verder is gesproken over een dag voor kerk- en jeugdleiders. Van de Kamp: "Niets staat nog vast, maar ik denk dat hier belangstelling voor is. Wat dat betreft willen we samenwerken over kerkmuren heen." Volgens Paul is elke samenwerking op dit gebied welkom. 'Ik doe twee lezingen per week en zit tot juni vol gepland. Daarnaast zijn nog de talloze praktijkaanvragen. Dan mogen er soms accentverschillen aanwezig zijn tussen voorgangers door kerkelijke achtergronden, maar de basishouding is hetzelfde." Van de Kamp denkt dat een dag in maart volgend jaar tot de mogelijkheden behoort. Dan zal doctor Neil Anderson in Nederland zijn. Hij spreekt wereldwijd veel over bevrijdingspastoraat.


Uitdaging - 1 november 2006.

`Verkondig Mijn woord, genees zieken en drijf boze geesten uit'

Op verschillende plekken in Nederland worden groepen opgericht die zich bezighouden met bevrijdingspastoraat. In het noorden van het land gaat een interkerkelijke groep van mannen en vrouwen aan het werk onder supervisie van Hananja Thomassen.

In haar werk bij stichting Koinonia als pastoraal therapeute, kwam Hananja Thomassen mensen tegen van wie zij dacht: deze mensen hebben bevrijding nodig. "Dat was ongeveer tien jaar geleden. Ik behandelde mensen die leden aan Multi Personality Syndrom (MPS). Vaak bleek dat deze mensen in de greep waren van boze machten. Door mond op mond reclame kwamen steeds meer mensen bij mij om bevrijd te worden."

Thomassen is vervolgens haar eigen praktijk gestart, die snel groeide. "Een vrouw van een predikant van de Gereformeerde kerken (vrijgemaakt) kwam naar mij toe nadat ik een lezing had gehouden. Zij zei dat ze volgens haar bevrijding nodig had. Dat heb ik gedaan. Heel open heeft die vrouw daarover verteld in haar gemeente en van daaruit is de bevrijdingsgroep gestart. Het komt mij goed uit, want ik kreeg minder tijd voor mensen met MPS. Daar wil ik het liefst mee werken."

Wel doet Thomassen alle intake gesprekken. De cliënten die alleen bevrijding nodig hebben, stuurt ze vervolgens door naar de groep mannen en vrouwen die werken in de provincie Groningen, de moeilijke gevallen behandelt ze zelf.

Soms kost het veel tijd om iemand te bevrijden van demonen. "Mensen moeten eerst hun zonden belijden, dat is heel belangrijk. Zonder dat kan geen echte bevrijding tot stand komen. Elke boze geest is weer anders en maakt zich op verschillende manieren kenbaar. De één verstopt zich, de ander maakt zich direct bekend. Ik sta in elk geval nooit toe dat ze met herrie en kabaal uit iemand vertrekken. Ik geef ze van tevoren die opdracht. De demon moet luisteren omdat ik spreek in Jezus' naam. De demonen zijn als krijgsgevangenen die vastgebonden zitten op de stoel. Je kunt ze dan vragen wat ze hebben aangericht in iemands leven, zodat de persoon zelf ook weet dat hij in dat stuk van zijn leven verandering mag verwachten. Ik vraag ze ook of het hun laatste opdracht was, want die krijgen ze van hun leider. Vervolgens zend ik de leider en zijn ondergeschikten naar de afgrond zodat ze nooit meer kwaad kunnen doen”.

Thomassen gaat altijd op zoek naar de leider van de boze geesten in iemand, want als ze die uitdrijft 'verdwijnen de ondergeschikten mét hem'.

Boven de leider staat satan. "Naar hem ga ik nooit op zoek. Een heel enkele keer manifesteert hij zich wel in een heel ernstig getraumatiseerd persoon, bijvoorbeeld een slachtoffer van satanisch ritueel misbruik. Satan valt mij aan op mijn zwakte en stelt vragen als 'wie denk je wel dat je bent?'. Dan antwoord ik hem dat ik de dochter ben van de Allerhoogste, want zelf heb ik niets in te brengen.” Thomassen praat heel nuchter over haar werk. "Jezus spreekt daar zelf ook heel nuchter over. Hij zegt: 'Gaat heen, verkondig Mijn woord, geneest zieken en drijf boze geesten uit'."

Verzet binnen de traditionele kerken is er ook, 'maar niet veel en steeds minder', zeggen Mart Jan Paul, Wilkin van de Kamp en Hananja Thomassen. "Onbekend maakt onbemind", aldus Van de Kamp. "Er is een verkeerd beeld ontstaan van bevrijdingspastoraat. Bij sommigen heerst nog het beeld dat uitdrijving gepaard gaat met over de grond rollen en schuimbekken. Dit gebeurt zelden. Daardoor creëren mensen een soort angstbeeld en houden ze zich er verre van. In het bevrijdingspastoraat ligt het accent niet op het bestrijden van de vliegen, maar in het opruimen van de vuilnis!"

Thomassen vult aan. "Gelukkig denkt men steeds minder dat mensen die in Jezus geloven niet bezet kunnen zijn. Dat is namelijk wel zo. Ik noem het wel eens de grootste slag van satan, als christenen nog geloven dat ze niet bezet kunnen zijn.”

Alle drie verwachten ze in de toekomst een toename van belangstelling voor bevrijdingspastoraat binnen de traditionele kerken. "Doordat jongeren steeds meer in aanraking komen met modern heidendom als wicca en magie, is hulp steeds meer nodig. Ook binnen Reformatorische kringen", zegt Paul. Thomassen is inmiddels bezig om een tweede bevrijdingsgroep te starten in het midden van het land.

www.bevrijdingspastoraat.nl


www.vergadering.nu