www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu


De Reis door de Bijbel
Dr. V. Gilbert Beers
Uitgeverij: Medema, Vaassen, 2001, Pagina's: 416
Met index.
Vertaling: J. Ofman, H.P. Medema, M.J. Arentsen

Profetisch Perspectief, juni 2001
prof.perspectief@christenenvoorisrael.nl

Boekbespreking

"In mijn boekenkast staan al een paar uitstekende bijbelse handboeken. We gebruiken ze regelmatig en we zijn dankbaar dat we ze hebben. 'De reis door de Bijbel' is niet bedoeld om ze te vervangen, of om er mee te wedijveren."
 

/>

Met deze woorden begint uitgever Medema zijn voorwoord in dit boek en daarmee typeert hij deze unieke uitgave geheel. Want wat we hier hebben is, naar mijn mening, absoluut iets nieuws. Hier wordt ons een bijbels handboek gepresenteerd dat per geschiedenis is ingedeeld. We maken als het ware een reis van de ene Bijbelse geschiedenis naar de andere Bijbelse geschiedenis. Een reis die boeit, alsof we iets nieuws aan het bekijken en lezen zijn. Zo beleven we 250 belangrijke bijbelse gebeurtenissen en krijgen we ongeëvenaarde achtergrondinformatie in woord en beeld. Honderden tekeningen van monumenten en voorwerpen uit Bijbelse tijden zijn afgebeeld.

Foto's van Bijbelse landen zoals ze er nu uit zien, maar ook schitterende tekeningen van hoe ze in vroegere tijden er uitgezien kunnen hebben. Afbeeldingen van archeologische vondsten, reconstructies en kleurige kaarten laten ons zien wat er in die oude tijden gebeurde. Op ordelijke wijze staan meer dan 700 illustraties bij de geschiedenissen afgebeeld.

De lezer gaat door de Bijbel, van geschiedenis naar geschiedenis. Vanaf het begin in Genesis tot aan het einde in het boek Openbaring, vanaf de Schepping, de Zondeval, de Ark van Noach en de verhalen van de Aartsvaders via de geschiedenissen van Job, de Koningen en de Profeten in het Oude Testament, om daarna veel verrassingen te ontdekken bij de afbeeldingen in het Nieuwe Testament. Het verslag van de geboorte van Jezus, de keuze van de twaalf apostelen tot aan de berichten over Getsemane, en de kruisiging, de zendingsreizen van Paulus en de brieven van Jezus Christus aan de zeven gemeenten in Klein-Azië. Alles gedocumenteerd en verlucht met zeldzaam mooie kleurenfoto's en illustraties.

De Reis door de Bijbel neemt u mee op een fascinerende tocht door Gods Woord en door een eeuwenoud verleden, door culturen die ten grondslag hebben gelegen aan onze huidige samenleving en beschaving.. Soms in een hoofdstuk van één en soms van twee pagina's, maar alles onderrichtend afgebeeld met schitterende foto's, tekeningen en prachtig gekleurde kaarten.

Het boek eindigt met een lijst van alle onderwerpen en genoemde persoonsnamen in alfabetische volgorde. Bij elk onderwerp en bij elke naam staan bijzonderheden, die laten zien wat er over dat onderwerp op een bepaalde bladzijde te vinden is.

Het is een handboek voor docenten, gemeenteleiders en ouders. Gemakkelijk te lezen en een schitterend naslagwerk bij de Bijbelstudie in gemeente of huiselijke kring.

Van harte aanbevolen.
J. Gerard Duijker
 


www.vergadering.nu