Angelique Bos
191 blz. Uitg. Gideon,
prijs 14,95,
ISBN: 9789059992276
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

In elk land zijn regels. Houd je je niet aan de regels, dan krijg je straf. Wie te hard rijdt, krijgt een boete. Wie iets steelt, gaat naar de gevangenis. Maar in sommige landen zijn de regels veel strenger dan in Nederland. Daar mag je bijna niets! Je moet precies doen wat de baas van het land zegt. Amin en Farah wonen in zo’n land. Ze mogen niet doen en geloven wat ze zelf willen. Op een dag krijgt Farah een nieuwe juf. Zij vertelt iets over een boek. Wie het boek thuis heeft, mag het naar school meenemen. Als Farah ’s avonds uit bed komt, ziet ze het boek op tafel liggen. Dat is goed nieuws! Nu kan ze het boek op school laten zien. Maar daar steekt vader een stokje voor. Hij vertelt dat het boek verboden is in hun land. Farah begrijpt er niets van. Waarom is het boek verboden? En waarom hebben vader en moeder het boek dan?

Het verboden boek is geschreven op leesniveau AVI E4/M5. Het is een verhaal over christenen die omwille van hun geloof vervolgd worden in een land in het Midden-Oosten. Het verdient daarom aanbeveling dat ouders en leerkrachten meelezen met hun kinderen. Dit fictieve verhaal is gebaseerd op meerdere waargebeurde verhalen.

..

1. -  februari 2023 - https://libris.nl/westerhofboeken-jufferenwal/

Het verboden boek

Boekrecensie door Jenno Sijtsma

De schrijfster is leerkracht op een basisschool en docent in het NT2 onderwijs. In dit boek, dat geschreven is op leesniveau AVI/E4/M5 en dus vooral bestaat uit korte zinnen en grote letters, vertelt ze het verhaal van twee kinderen, de jongste, Farah is acht jaar en haar broer Amin is 11 jaar. Vader en moeder en twee kinderen, je zou zeggen een mooi gezin en ze hebben een goed leven. Vader is taxichauffeur en moeder zorgt voor alles wat met de opvoeding en het gezin te maken heeft. Maar ze leven in Iran en daar gaat dit boek over.

In Iran geloven alle mensen in Allah en in Mohammed, die zijn profeet is. Dat geloof heet Islam en er is geen ander geloof mogelijk. De mensen die dat geloven zijn Moslims en de regels van dat geloof zijn heel streng, vooral voor vrouwen en meisjes. De vrouwen moeten perse een lange jurk aan, die zelfs de enkels bedekt en ook een hoofddoek dragen, terwijl meisjes op straat niet mogen hollen en niet fietsen en ook niet zwemmen. Als je daar woont ben je dat natuurlijk gewend, ook al vind je het niet altijd leuk. Maar als je het niet doet krijg je straf en kun je zelfs in de gevangenis belanden.

Als in de klas van Farah een nieuwe juf, mevrouw Parsi een uurtje les komt geven. draagt ze dus ook die lange jurk en een hoofddoek. Ze komt les geven in het Arabisch, want, zegt ze, dat is de taal waarin de Koran, het heilige boek van ons Moslims is geschreven. Dat is het op een na meest verkochte boek in de wereld. Op nummer één staat de Bijbel. De kinderen weten daar niets van, maar, zo zegt ze, als jullie ouders dat boek ook hebben neem het dan maar eens mee naar school. Thuis gekomen vertelt Farah wat ze op school heeft meegemaakt. Daar blijft het bij maar op zekere dag ziet ze dat haar ouders uit de Bijbel lezen, die in een doos koekjes verborgen is en hoort ze dat het een verboden boek is. Als je het boek mee naar school zou nemen zou dat betekenen dat je ouders in de gevangenis terecht komen. Want alle mensen moeten alleen maar geloven in de Koran en daarom moeten de kinderen op school elke dag de regels uit die Koran uit het hoofd leren.

Dat betekent dus dat Amin en Farah er op school niets over mogen en moeten zeggen. Het is een geheim. Maar dat wordt moeilijk als de ouders Ali en Lina, meer en meer gaan geloven wat in de Bijbel staat. Ze gaan naar bijeenkomsten waar gezongen en uit de Bijbel geleerd wordt. Maar dat is natuurlijk streng verboden. Altijd weer spannend, want er zijn verraders die geld verdienen als ze mensen die in de Bijbel geloven aangeven. Maar als Ali toch gevangen genomen wordt omdat ze hem verdenken, gelukkig de volgende dag weer thuis komt; en als er ook een en huiszoeking plaatsvindt waar niets gevonden wordt…Dan weten ze maar één ding: het is beter te vertrekken en Iran te verlaten. Maar hoe kan dat, wie kan hen helpen, en als ze verraden worden…Hoe het afloopt moet je samen met je ouders maar lezen. Maar wees blij en dankbaar dat wij in een vrij land wonen, waar je mag zeggen wat je wilt, waar je als kind buiten mag springen en zwemmen en waar je in de Here Jezus mag geloven en Hem elke dag mag liefhebben.