www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Overweldigd door de liefde van God
Francis Chan
176 pag., Uitgeverij Gideon,
Prijs € 17,50
ISBN: 9789059992436

Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

God is liefde. Onbegrijpelijke, onvermoeibare, almachtige liefde.
Vraag jij je wel eens af of je het allemaal goed begrepen hebt? Het is toch ook gek, als je erover nadenkt. De God van het heelal, de Schepper van hemel en aarde, van zuurstof, dennenbomen, muziek en zonnestelsels houdt van ons met een radicale, onvoorwaardelijke, zelfopofferende liefde. En wat is onze reactie daarop? We gaan naar de kerk, draaien af en toe wat aanbiddingsmuziek en proberen netjes te leven. Iets klopt er toch niet aan dat verhaal? Zou je diep vanbinnen ook niet meer willen dan dat? Zou je niet willen dat je geloof authentiek is, ertoe doet en meewerkt met God aan radicale oplossingen voor een verloren wereld? God verlangt naar een gepassioneerde, liefdevolle relatie met jou. Het antwoord op geestelijke dorheid is niet: harder je best doen. Het antwoord is: (opnieuw) verliefd worden op God. Als je je werkelijk laat overweldigen door zijn liefde, zul je nooit meer dezelfde zijn.

 


1. -  januari 2024 - https://libris.nl/westerhofboeken-jufferenwal/

Overweldigd door de liefde van God

Boekrecensie door ds. Jenno Sijtsma

De auteur, die in San Francisco voorganger is zegt over dit boek:” Ik heb het geschreven omdat veel van wat we zeggen niet overeenkomt met hoe we leven. We zeggen dingen als: ‘Ik doe alles door Christus die mij kracht geeften ‘Vertrouw op de Heer met heel je hart. Vervolgens leven we en maken we plannen alsof we niet geloven dat God zelfs maar bestaat. We proberen ons leven zo in te richten dat alles mooi zal zijn, zelfs al maken we God niet zichtbaar. Maar echt geloof betekent dat je niets achterhoudt. Het betekent dat je alle hoop stelt op Gods trouw aan zijn beloften”

Deze woorden kwam ik tegen in het laatste, tiende hoofdstuk van dit zeer vlot geschreven maar aangrijpende boek. Het was dan ook heel herkenbaar, want door heel het boek wil Chan de lezer duidelijk maken hoe geweldig een leven in volledige overgave in woord en daad aan de Heer is. Laat ik er gelijk maar bij zeggen dat het mij niet gegeven is en ik heb de neiging om te vragen:” Wie durft het aan te beweren dat het voor hem of haar wel geldt?” Chan schrijft over die overweldigende liefde van God, en dat God intens van ons mensen houdt. Dat het in liefde alleen maar gaat om er volledig voor de ander te zijn en dat je weet en mag beleven dat God er helemaal voor jou is. Dat de Here God onze trouw uiteraard dan ook meer dan waard is. En dus, en daar komt het op aan, is het goed dat wij, die weet hebben van die liefde van God, er naar verlangen en erom bidden dat er in ons persoonlijk leven groei zichtbaar mag worden. Zeker, God is de ware Gever van alles wat bestaat en Hij heeft van geen enkel mens ook maar iets nodig. God weet beter dan welk mens ook dat wij Hem nooit waardig kunnen zijn. Maar de vraag moet door onszelf steeds weer beantwoord worden: wat stelt mijn geloof voor, durf ik de Here God werkelijk te vertrouwen en wat mag ik doen om dat te laten zien.

Chan schrijft een heel hoofdstuk over de beleving van lauwe mensen, en geeft een indrukwekkende en zeer duidelijke karakterschets van hen. Veel ervan is herkenbaar in veler leven en als ik zinnen lees als: God vraagt je lief te hebben zoals jij zou willen dat er van je gehouden wordt als het jouw kind zou zijn dat blind was geworden door het drinken van besmet water. Tja, dat is waar, denk ik dan en uit ervaring weet ik dat als er ziekte en zorg in het leven komen, dat dan wel de liefde voor de ander heel duidelijk zichtbaar beleefd wordt. Of als een goede vriend of vriendin haar ziekte niet meer zal overleven en je ervaart hoe al je inzet en trouwe vriendschap je machteloosheid etaleert.

Chan noemt door het hele boek heen frappante voorbeelden van mensen, die in vele jaren een ongelooflijke inzet, liefde en trouw beleefden vanuit hun geloof. Het is om jaloers op te worden, zou je kunnen denken. Maar, en dat mag ook gezegd en geweten worden, er zijn, zeker ook in uw omgeving, mensen die een voorbeeld aan u nemen. Zo gaat het veelal in het leven. De beroemde Oswald Chambers schreef ooit:” Maak nooit uw geestelijke ervaring tot een stelregel: laat God met anderen even oorspronkelijk zijn als met u”. Hoe dan ook maar, wie het aandurft dit boek ter hand te nemen moet bij het begin beginnen en bidden:” Here God, help mij, zodat ik word die ik ten diepste ben: Kind van U’. Wie durft te luisteren zal ervaren dat God elk mens de juiste weg wijst.

www.vergadering.nu