www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Rein leven voor Gods aangezicht
In je relatie en als alleenstaande
Elisabeth Elliot
Uitgever: Jongbloed Media / Groen
ISBN: 9789088972973
Prijs: € 17,99
Uitvoering: Paperback
Pagina's: 168

Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

In dit boek gaat Elisabeth Elliot op een pastorale en persoonlijke wijze in op de strijd die het kan kosten om in de verkeringstijd en als alleenstaande rein te leven voor Gods aangezicht. Ze doet dit aan de hand van haar eigen ervaringen als ongehuwde vrouw en jonge weduwe. Door haar grote inlevingsvermogen is een levensecht boek ontstaan, waarbij ze zowel oog heeft voor de strijd die gevoerd wordt, als voor de overwinning die mogelijk is door het geloof in Christus Jezus.

‘Het liefdesleven van een christen is een belangrijk gevechtsterrein. Daar wordt als nergens elders beslist wie God is: de wereld, het eigen ik en de duivel, of Christus onze Heere.’
 


1. Christenleven - 30 november 2023 -  https://christenleven.blogspot.com

Rein leven voor Gods aangezicht

Boekrecensie door Wendy Born-van den Brink

In het boek 'Rein leven voor Gods aangezicht - in je relatie en als alleenstaande' gaat Elisabeth Elliot op een pastorale en persoonlijke wijze in op de strijd die het kan kosten om in de verkeringstijd en als alleenstaande rein te leven voor Gods aangezicht. Ze doet dit aan de hand van haar eigen ervaringen als ongehuwde vrouw en jonge weduwe.

Zo schetst Elisabeth exact hoe het haar vergaan is in de periode dat ze verliefd werd en zich afvroeg of het Gods wil was dat ze een relatie aanging. Doordat ze jarenlang een dagboek heeft bijgehouden, beschikte ze over een schat aan informatie. Emoties als eenzaamheid, onzekerheid, hoop, vertrouwen komen allemaal voorbij in haar aansprekende hoofdstukken. Ook leerde ze omgaan met verlangen en het onvoorwaardelijk verbonden zijn met Christus. Een verbintenis die vereist dat, ongeacht welke passie we ook voelen, we toch rein blijven.

Door haar grote inlevingsvermogen is een levensecht boek ontstaan, waarbij ze zowel oog heeft voor de strijd die gevoerd wordt, als voor de overwinning die mogelijk is door het geloof in Christus Jezus.
Het boek bevat 43 korte makkelijk leesbare hoofdstukken met eigen ervaringen, maar ook ervaringen van anderen om Elliot heen, die ook met vragen rondom dit thema worstelden.

Ze beschrijft in haar voorwoord dat het woord liefde slechte tijden doormaakt. Voor velen betekent het niets meer of minder dan het bed delen met iemand, het maakt niet uit van welke sekse de ander is. Ze legt duidelijk uit wat Gods Woord hierover zegt. Ook vestigt ze de aandacht op het feit dat het liefdesleven van een christen een belangrijk gevechtsterrein is. Daar wordt als nergens elders beslist wie God is: de wereld, het eigen ik en de duivel, of Christus onze Heere. 

Het ontroerde mij diverse keren dat de schrijfster het boek zo persoonlijk maakt en helder verwoordt wat ze moeilijk vond tijdens de verkeringsperiode met haar man Jim. Het is daarnaast ook leerzaam om te lezen hoe ze God hierin betrekt en hoe ze keer op keer Hem om raad vraagt in haar gebeden. 
Ook voor alleenstaanden kan het boek van betekenis zijn. Ze reikt handreikingen aan hoe je ermee om kunt gaan wanneer God geen partner op je weg brengt en wat Zijn plan, ondanks al je worstelingen hierin, kan zijn. 

Elizabeth Elliot (1926-2015) was een bekende christelijke auteur en spreker. Ze heeft meer dan twintig boeken geschreven die in meerdere talen vertaald zijn. Je kunt hier op mijn blog andere recensies van enkele van haar boeken vinden.

www.vergadering.nu