3. Bible History daily - 24 december 2014 - www.biblicalarchaeology.org...

Ondraaglijke Exodus film druipt van de fouten

Exodus: Gods and Kings ruikt naar ellende

Door Ellen White

Let op: Deze bespreking van Ridley Scott's Exodus: Gods and Kings (2014) bevat bedervers.

[ Vertaald door Harry Sleijster ]

De kolossale kosten evenaren de enorme verspilling voor de nieuwe Ridley Scott film Exodus: Gods and Kings (2014). Het verhaal heeft zo veel veranderd aan het Bijbelse verhaal dat het nauwelijks herkenbaar is.

Mijn moeder heeft me altijd geleerd dat als ik niet iets aardigs te zeggen heb, dan zou ik maar helemaal niets zeggen. Als ik haar mening zou moeten volgen, zou dit overzicht van Ridley Scott's Exodus: Gods and Kings (2014) nu eindigen.

Ik moet zeggen dat ik geen purist ben. Ik begrijp dat bijbels materiaal moet worden toegevoegd om een speelfilm te maken. Immers, zeer zelden geeft de Bijbel fysieke beschrijvingen van personen. Ik begrijp ook dat er mogelijk veranderingen moeten worden gemaakt om technische redenen, of om het verhaal vloeiend te maken - maar Scott's verklaring voor de raciale samenstelling van zijn selectie van het ontwerp valt op z'n gezicht. Verdorie, ik lees zelfs boeken als van Dan Brown. Natuurlijk merk ik de onjuistheden wel, maar de man vertelt goede verhalen. Dus waarom ben ik geïrriteerd dat 'Exodus: Gods and Kings' ​​vrijwel geen gelijkenis heeft met het Bijbelse verhaal? Omdat het beweert iets te zijn dat het niet is.

Het is mij een raadsel om te begrijpen waarom een ​​van de meest actievolle, intense Bijbelse vertellingen zulke dramatische veranderingen nodig heeft door de schrijvers Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine en Steven Zaillian. Hun verhaal is zo anders, dat als ze geen gebruik zouden maken van de Bijbelse namen en dezelfde film zouden hebben uitgebracht met een andere titel, ik hem misschien niet eens herkend had, vooral met al de Arthur-achtige mythologie er doorheen geweven - hoewel de karikaturen en stereotypen die door de film heen lopen, de kijker wel in die richting zouden duwen.

In het gratis e-book Het Oude Israël in Egypte en de Uittocht, discussiëren top-geleerden over de historische Israëlieten in Egypte en archeologisch bewijs voor en tegen de historiciteit van de Exodus.

Exodus-comic
Niet alleen zijn spannende Bijbelse elementen, zoals een eenzaam kind drijvend in een razende Nijl, een held met een spraakgebrek die gestuurd wordt om met de meest krachtige leider ter wereld te spreken, een broederlijke vriend, uit de film weggewerkt, ook is God veranderd in een nukkig kind. Dit is precies het tegenovergestelde van het verhaal dat een God schildert die de controle heeft over elk element van de natuur, met inbegrip van de dood en de farao.

En Mozes' geërgerde kreet in de film: "Wie ben jij die straft?" mist het tekstuele punt dat de Hebreeën niet werden onderworpen aan de meerderheid van de plagen. Ik zou niet verbaasd zijn als niemand die betrokken is bij deze film, ooit het Bijbelse verslag heeft gelezen. Deze cartoon demonstreert heel openlijk dat de plaag van de duisternis de Egyptenaren trof, maar niet de Israëlieten (Exodus 10: 22-23). (Plaatje: bit.ly/1C3fxnd Hoffelijkheid, Barer bij Pardes Instituut voor Joodse Studies.)

De film is manipulerend in zijn anti-religieuze polemiek. Alle bovennatuurlijke elementen van het verhaal (die in de Bijbel staan om theologische punten te maken over de God van de Hebreeën, en dus literair belangrijk zijn om God te karakteriseren, ongeacht iemands geloofspositie) worden weggestript of krijgen een 'wetenschappelijke' verklaring binnen de dialoog. Het is verbazingwekkend dat de film daar tijd voor had, terwijl die zich door de plagen haastte.
Volgens mijn telling werden er slechts acht of misschien negen in beeld gebracht (hoewel de plaag van de krokodillen een verbetering van de tekst zou kunnen zijn). De Egyptische priesteres (blijkbaar was er slechts één in Memphis) en de profeet werden gedood vanwege onbekwaamheid.

Mozes is een stevige atheïst, totdat hij lijdt aan een traumatisch hersenletsel die hem een jongens-god laat hallucineren. Dat brengt ons tot de nukkige, kwaadaardige jongens-god, die zowel de Hebreeën als de Egyptenaren lastig valt, en die Mozes' pleiten om genade negeert en de Hebreeën aan zich verbindt zonder de keuze bij de laatste plaag.

Al deze veranderingen werden ontworpen om de godsdienst seniel te laten lijken. Dit is misleiding op zijn best, gezien de schaamteloze poging om religieuze kijkers op het punt van het "Bijbelse" onderwerp van de film aan te trekken.

Mijn bedoeling was om een lijst te vervaardigen met alle wijzigingen die in de tekst zijn gemaakt, alle historische onjuistheden, en de archeologische grofheden, maar er zijn er gewoon te veel van. Dit te doen zou resulteren in een beoordeling die twee keer de lengte van het script zelf was. Zelfs waar ik een beetje lof zou kunnen toezwaaien aan het in de film gebruikte paleo-Hebreeuws (een enkele rudimentaire mem/letter), daar werd het op een volledig vel papyrus geschreven door een slaaf. Serieus?! Welke slaaf kan zich veroorloven om papyrus te kopen? Laat staan dat hij kan lezen of schrijven? Ik besef dat er niet verwacht wordt dat ik deze vragen stel, maar er wordt wel verondersteld om op zijn minst over alles iets aardigs te zeggen. Ik denk dat ik gewoon niet erg goed ben in doen wat van mij verwacht wordt.

Afgezien van de verminkingen van de tekst en aan het historische verslag en betreffende de archeologische overblijfselen, maken de melodramatische aard van de personages hen nep en onaardig. Dus zelfs als je al het andere opzij kunt zetten, zou ik u nog steeds aanraden deze ongelooflijke verspilling van tijd en geld over te slaan.

Ellen White, Ph.D. (Hebrew Bible University van St. Michael's College), is de senior redacteur aan de Biblical Archaeology Society. Ze gaf les aan vijf universiteiten in de VS en Canada en bracht onderzoeksverlof door in Duitsland en Roemenië. Zij is ook actief betrokken bij opgravingen op verschillende plaatsen in Israël.

2. Glenn Beck - 23 december 2014 - www.video.theblaze.com...

Glenn Beck zag Exodus, Goden en Koningen

Door Glenn Beck en crew

[ Vertaald vanuit de video-recensie door Harry Sleijster ]

"Waauw, maar er zijn een paar dingen waar we het niet mee eens zijn. Bijvoorbeeld dit: Mozes gelooft niet in God. Tenminste in het grootste deel van de film doet hij dat niet. En zelfs als hij het wel doet, roept hij: 'Maar ik ga niet door jou uitgekozen worden!! Ik ga me niet nederig gedragen door U!!' - Ja, en dat was de nederigste man die ooit geleefd heeft - die laat zich niet nedrig maken door God.
En God is een 12 of 10-jarige jongen, nou ja, Hij is een kind van 11 jaar oud. Hij lijkt meer op een boeddhistische monnik. Hij is constant bezig met thee maken. Ik weet niet waarom hij steeds thee maakt. En van kleine rotsjes is Hij steeds bezig een piramyde of zoiets te maken. Heel verwarrend, dat zit Hij steeds maar te doen. Om te laten zien dat Hij met Egypte bezig is? Of is Hij Lego aan het uitvinden? Hij is in ieder geval te veel bezig met rotsen en theedrinken.

"Mozes is als het nieuwste lid van ISIS, hij besluit een terrorist te worden. De filmmaker heeft nog nooit de Bijbel gelezen. Hij heeft geen idee wie Mozes was.

"Als Mozes de berg op gaat, wordt hij getroffen door een rots aan zijn hoofd en ligt begraven in de modder. En dan komt die 11-jarige God eraan wandelen en zegt:
- 'Hé, waarom sta je niet op? Je kunt niet overeind komen, hè? Kun je? Kijk, ik heb hier achter wat hout in het vuur ligegn. Kun je er niet uit komen? Kun je niet? Je ligt in de modder. Ben je gewond?'
- 'Ja, mijn hoofd, kun je me helpen?'
- 'Nee, het is veel erger dan alleen je hoofd dat gewond is.'
- 'Wat bedoel je?'
- 'Je benen zijn gebroken, ha, ha, ha. Wil je wat thee?'
Het is bizar!!

"Daarna gaat Mozes naar zijn vrouw. Zij was daarvoor godvrezend en wil hun kind niet zonder God opvoeden. Maar Mirjam ziet de hoofdwond en zegt tegen hem dat hij God niet gezien heeft. 'Je bent geraakt in je hoofd, je bent gek.' Precies wat in de Bijbel staat, niet in de mijne, maar in de Hollywood-bijbel. En als hij verteld heeft dat hij zijn volk moet bevrijden, roept Mirjam: 'Wat voor een God stuurt je weg bij je gezin?' Dan gaat Mozes weg en wil niets met God te maken hebben. Er wordt geen staf neergegooid of iets dergelijks. In plaats daarvan gaat hij een leger trainen en de boel in brand steken en opblazen en terroristische daden plegen - terreur is wat overigens door de hele Exodus-film heen speelt. Let op de subtitel: Exodus, acts of terror.

"De wonderen zijn allemaal verklaarbaar. Maar dat is nog het minste probleem met de film. Het zijn allemaal natuurlijke gebeurtenissen. Zo ging het echt, althans volgens de film. Het water dat veranderde in bloed bijvoorbeeld komt door krokodillen die een boot met mensen aanvallen en opeten en het bloed stroomt stroomafwaarts... van wel 10 mensen, dus sterft alle vis...

"Als Mozes voor de zee staat, is hij boos, want... 'hoe kom ik hier ooit door, ik ga slapen,' en hij gooit zijn zwaard in de zee. En als hij later wakker wordt, ziet hij dat het eb is geworden...

"De slechtste film aller tijden. Een gevaarlijke film. De effecten zijn indrukwekkend. Dus als je je kinderen meeneemt zullen zij ervan onder de indruk zijn. Het zal een Charles Heston effect op ze hebben. Ze zullen de film willen zien en dit verhaal zal het verhaal van Mozes voor hen worden. Zó zal het zich vastzetten in hun hoofd. Daarom is het niet alleen de slechtste film maar ook de gevaarlijkste.

"Er is niets geestelijks in de film. Mozes is nergens verbonden met God. Geen enkele relatie met God. God is altijd een verwend en geïrriteerd kind, zonder enige liefde. Er is niets van liefde in deze God.

"Hollywood heeft Mozes vernietigd. Waar waren toch de Joden in Hollywood? Deze Mozesfilm is veel erger dan de Noachfilm. Gevaarlijker dan Noach. Minder om te lachen dan Noach. Dat was lachen om die rots-mensen. Die maakten het minder gevaarlijk. Deze Exodus is slecht voor religie. En zeer opstandig. Als je nog hoop had dat het mee zou vallen... dat doet het niet. Geef ze geen geld. Geef het niet aan Netflix. Vermijd hem vanwege de pest dat het is.

"Waarom is deze film gemaakt? Wat is het doel? De eerste 20 minuten vielen mee, maar toen brak de hel los. Voor wie is dit? Voor iemand die in Mozes gelooft? en in God, en in de tien geboden, in Exodus...? Ik ben diep beledigd. Een profeet van God, de nederigste man ter wereld, en je maakt hem tot een Al-Quada lid, het is echt onzin. Het doet geen beroep op mij als religieus persoon. Of wil je mensen bereiken die van speciale effecten houden? Je wordt niet aangestoken door het bijbelse verhaal. Als je niet geinteresseerd bent in het bijbelse verhaal, waarom zou je dit gaan zien? Hollywood spendeert jaarlijks 300 miljoen dollars aan het bekendmaken van bijbelverhalen, maar brengt er schade aan toe. We hebben gevraagd om religieuze films, omdat er een religieus publiek is. Maar dat doen ze niet."

...

Glenn Beck vindt een film die iets tussen The Lord of the Rings en Narnia is het beste en vraagt te doneren op AmericanDreamLabs.com . Met een kwart van het geld zou hij een góede Exodus willen maken.... "Dus bid dat Hollywood ermee stopt. Want ze beschadigen religie..."

"Dit is het erge van Exodus: onze kinderen kunnen dit consumeren als hun referentiepunt. Ga deze film niet kijken! Hij is echt niet goed.

1. NIW - 23 december 2014 - http://www.niw.nl/mozes-als-actieheld909

Mozes als actieheld

Door Jaron Beekes

In de nieuwe 3D-spektakelfilm Exodus, Gods and Kings worden alle filmtechnische registers opengetrokken. Maar wat blijft er over van het bijbelverhaal?

Niet met een opgeheven staf doet Mozes de Rietzee splijten, maar met een gouden zwaard. Het is exemplarisch voor de held die regisseur Ridley Scott neerzet in Exodus, Gods and Kings: geen profeet, geen oude wijze man, maar een onverschrokken krijger. Al in de openingsscène wordt Mozes (Christian Bale) geïntroduceerd als de dappere generaal die het Hettitische leger in de pan hakt. Later, als hij zich heeft opgeworpen als aanvoerder van de Hebreeuwse slaven, leidt hij hen op tot een leger van guerrillastrijders. Beide passages komen niet in de Bijbel voor, maar daar gaat het niet om. Ridley Scott, gerenommeerd regisseur van actiefilms als Alien (1979) en Gladiator (2000), gebruikt het Pesachverhaal als vehikel voor de meest geavanceerde filmtechnieken. Vooral bij de tien plagen werkt dat overtuigend. Door het 3D-effect heb je de neiging om je heen te slaan tijdens de sprinkhanenplaag. De dode beesten bij de veepest kun je haast ruiken. Overigens, ondanks alle computeranimatie zijn er bij de opnames vierhonderd kikkers en maar liefst zes ‘kikkermanagers’ ingezet. De architectuur, de landschappen, de gevechtsscènes, met als climax de tsunami die het Egyptische leger opslokt, het ziet er allemaal even overweldigend uit. Ook de muziek van Alberto Iglesias en het acteerwerk zijn uitstekend.

Blasfemisch
De film vormt hiermee een aanvulling op het epische The Ten Commandments van Cecil B. DeMille, uit 1956. Ook toen werden de nieuwste special effects ingezet, nu uiteraard hopeloos gedateerd, evenals de statige speeltrant. Maar waar DeMille de Bijbel letterlijk volgde, heeft Scott zich nogal wat vrijheden gepermitteerd, net als regisseur Darren Aronofsky in Noah, dat eerder dit jaar uitkwam. Zo is Mozes in de Bijbel 80 jaar als hij de vrijlating van zijn volk eist, in de film hoogstens de helft. Ook is ervoor gekozen om de relatie tussen Mozes en zijn stiefbroer Ramses, de farao, te benadrukken, weer een verhaal dat in de Bijbel niet voorkomt......

Lees verder...