www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Niet te geloven
Giglio, Louie
Uitgeverij Gideon
Aantal pagina's: 208
Bindwijze: Gebonden

ISBN: 9789059991170
Prijs: € 24,95
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

100 dagboekstukjes voor kinderen over God en wetenschap.
God is onvoorstelbaar creatief, oneindig groot en toch zo dichtbij dat Hij al jouw gedachten kent, zelfs voordat jij ze gedacht hebt. Daarnaast is God altijd trouw en vol liefde. In de Bijbel staat dat je aan de schepping kunt zien hoe machtig God is.
In dit dagboek neemt Louie Giglio voorbeelden uit de schepping - over de ruimte, de aarde, de dieren en ons lichaam - om jou te leren hoe bijzonder de God is die jij dient. Geniet en leer ervan! (En vergeet vooral niet de leuke weetjes aan anderen te vertellen!)

..


1. - 29 augustus 2021 - https://libris.nl/westerhofboeken-jufferenwal/

Niet te geloven

Boekrecensie door ds. Jenno Sijtsma

Het is niet gemakkelijk voor ons mensen om alles wat er om ons heen leeft en gebeurt te begrijpen. Heb je, om een voorbeeld te noemen, wel eens gehoord van de ster die de naam Betelgeuze draagt. Het is niet zomaar een fonkelende, kleine ster, maar een spectaculaire die ongeveer 640 lichtjaren van de aarde is verwijderd. Een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt, en dat is 9.460 biljoen kilometer. Vermenigvuldig dat met 460, en, nou ja, laten we het er maar op houden dat Betelgeuze verder van ons aarde verwijderd is dan ook maar iemand zich kan voorstellen. En die reusachtige ster is zo groot, dat de aarde er 262 biljoen keer in zou passen.


Gigantisch, groot en groots
Hoe ik wat hier boven staat allemaal weet? Ik las het in het boek van Louie Giglio dat onder de titel Niet te geloven is verschenen. Het boek is in de eerste plaats geschreven voor kinderen van 9 – 12 jaar, maar ik word volgende maand 80 jaar en ik heb vele uren in dit kostelijke boek gelezen en er heel veel van opgestoken. Meneer Giglio zegt dat zijn boek uit 100 stukjes van 2 bladzijden bestaat en dat hij in elk stukje iets vertelt over God en wetenschap en dat is hem heel goed gelukt, vind ik. Want over God raak je nooit uitgesproken en wat God allemaal maakt – met een moeilijk woord creëert – ik kan je verzekeren dat dat elke dag weer iets nieuws oplevert. Alleen, dan moet je natuurlijk wel in God geloven, en ook dat Hij alles wat er bestaat geschapen en gemaakt heeft.

Zoals ik vertelde over die grote ster de Betelgeuze, maar we weten dat er nog heel veel meer sterren zijn en dat God er zeker nog veel meer heeft gemaakt die wij nog lang niet hebben ontdekt en misschien wel nooit zullen ontdekken. Het betekent zonder meer dat wat wij weten en ook wat wij geloven ver boven ons verstand en ons begrijpen uitgaat, het is gigantisch en het is groot, maar het is ook groots! In een apart kader vertelt hij elk hoofdstuk onder het kopje Niet te geloven over wel heel bijzondere mensen en dingen.

Alles is niet vanzelf ontstaan
Daar kijk je als jongere van een jaar of tien natuurlijk niet meer van op: dat er mensen zijn die niet in God willen geloven en dat zij er vanuit gaan dat alles gewoon is ontstaan. Zij geloven(!) dat het gigantische heelal, het universum op een bepaald moment is begonnen als een piepkleine, hete brei van slechts een paar millimeter groot. Die kleine brei is om een of andere niet bekende reden ineens geëxplodeerd. Dat noemen ze de oerknal! Die oerknal was fabelachtig groot en het gebeurde in een fractie van een seconde dat het hele heelal er in één keer was. Die hete brei, die oersoep, bevatte allerlei chemische stoffen en die klotsten in die soep een beetje rond. De bliksem was er als de kippen bij en op een bepaald moment waren er ineens de eerste levenscellen. Dat hele gebeuren noemen ze evolutie en die evolutie die ging maar steeds door en zo groeiden die cellen en kwamen er planten en dieren, kleine en grote, en zo kwamen ook jij en ik op een zeker moment tot leven. Ik geloof er helemaal niets van, temeer omdat het allemaal een theorie is en vooral uit toeval bestaat en bovendien: er nog is nog nooit iets van dit alles bewezen. Toeval? Stel je voor dat je een prachtige legpuzzel hebt die uit 2000 stukjes bestaat. Als je al die losse stukjes met een grote klap in de lucht gooit, wat denk je, zullen al die stukjes als ze op de grond vallen precies die puzzel zijn? Nee natuurlijk. En als ik je nu vertel dat het menselijk lichaam uit 32,7 biljoen cellen bestaat, kunnen al die cellen dat bij toeval precies in elkaar vallen? Wat denk je daarvan?

Geloven in de creatieve God
Dit gebonden boek van Giglio staat boordevol allerlei wetenswaardigheden, die te maken hebben met de Here God, die geweldig creatief is. Hij is de grote Maker, en dit prachtige boek vertelt je van die schitterende levende planten en de vele dieren die de Here God geschapen heeft. En bovendien vertelt dit mooie boek dat de Here God alle mensen geschapen heeft en van alle mensen houdt, ook van jou en van mij. Hij heeft in Jezus Christus zijn geloof in mensen ook bewezen: toen de mens Jezus gestorven was aan het kruis en in een graf was gelegd, heeft de Here God Hem op de derde dag weer levend gemaakt en stond de Here Jezus op uit het graf. Honderden mensen hebben Jezus toen gezien en met Hem gesproken. Die mensen hebben wat ze gezien hebben weer aan anderen verteld, het was een geweldig blij nieuws, dat de wereld over ging en tot op deze dag mensen in beweging zet en blij maakt.

Nog veel meer…
Weet je, ik stop ermee. Je zult wel begrepen hebben dat ik dit een fantastisch mooi boek vind en dat het voor jou als kind zeker de moeite waard is om te hebben en er steeds maar weer in te lezen. Vraag het maar aan je vader of moeder, want het is in deze decembermaand een van de beste cadeaus die je kunt krijgen, denk ik.

www.vergadering.nu