www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Dit boek bestellen...Ruim baan voor gerechtigheid
Rechtvaardig worden door Gods genade
Tim Keller
9789051944112
256 pagina’s, € 19,95
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Sociale gerechtigheid is een schone zaak, of ten minste een prachtig ideaal. 
Daar is iedereen het over eens. Maar is het iets waar christenen zich speciaal voor moeten inzetten? En ook christenen die de oude, orthodoxe leer van kruis en verzoening en rechtvaardiging uit het geloof hooghouden? Nou en of; en juist zij, betoogt Tim Keller in dit nieuwe boek. 
Het is misschien wel zijn meest indringende en ingrijpende boodschap tot nu toe. Des te opvallender is het talent van Keller om ook in het vuur van zijn pleidooi voor kerk- en wereldverbetering altijd de eisen van evenwichtigheid, ruimhartigheid en respect voor alle mensen, meningen en richtingen in het oog te houden. 
Dit boek is de vertaling van Generous Justice. 
www.timkeller.nl 

1 RECENSIE


1. Friesch Dagblad - 8 december 2010 - www.frieschdagblad.nl




Nieuwe boek Tim Keller gaat over gerechtigheid

Boekrecensie door Redactie Geloof&Kerk

Franeker - De Amerikaanse predikant en schrijver Tim Keller heeft een boek geschreven over het thema gerechtigheid: Generous Justice. How God’s Grace Makes Us Just. Het verschijnt volgend voorjaar in het Nederlands onder de titel Ruim baan voor gerechtigheid. 

Rechtvaardig worden door Gods genade.
,,Het boek staat gepland voor april”, zegt Albert de Vos van Uitgeverij Van Wijnen uit Franeker die de rechten van de boeken van Tim Keller heeft gekocht.

Dit nieuwe boek gaat over sociale gerechtigheid en wat de opdracht van christenen is. Het is vorige maand uitgekomen in de VS bij Dutton Adult.

Tim Keller zegt deze week in een interview met het gezaghebbende blad Christianity Today dat gerechtigheid betonen aan de naaste niet een keuze is, maar iets wat God van mensen vraagt. Wie het niet doet zondigt eigenlijk tegen Hem. ,,Het is Bijbels dat we de armen zoveel geld schuldig zijn als we bij machte zijn weg te geven”, aldus Keller.
Sociale gerechtigheid is een schone zaak, of ten minste een prachtig ideaal. Daar is iedereen het over eens. Maar is het iets waar christenen zich speciaal voor moeten inzetten? En ook christenen die de oude, orthodoxe leer van kruis en verzoening en rechtvaardiging uit het geloof hooghouden? Juist zij, betoogt Tim Keller in zijn nieuwste boek. ,,Als iemand zegt écht te zijn veranderd door het Evangelie en door Gods genade zal het hem onvermijdelijk brengen tot inzet voor de armen.”

Uitgeverij Van Wijnen noemt het boek ‘misschien wel zijn meest indringende en ingrijpende boodschap tot nu toe’.
Alle geboden

In het Amerikaanse interview zegt Keller: ,,De kern van wat ik doe is het Evangelie verkondigen, mensen voor het geloof winnen en hen onderwijzen. Maar ik kan ze niet onderwijzen in het geloof zonder te zeggen: ‘Help de armen’. Om Jezus na te volgen moet je ál zijn geboden onderhouden, wat ook betekent dat je de armen moet helpen.”

Sociale gerechtigheid betekent voor Keller dat mensen tot hun recht komen zoals God het heeft bedoeld. Het gaat niet alleen om ten strijde trekken tegen bijvoorbeeld armoede, mensenhandel, hiv/aids, enzovoorts. ,,Ik heb het niet alleen over het helpen van de armen, maar het helpen van álle mensen wier rechten worden bedreigd.” De basis voor deze naastenliefde is gelegen in de door God gegeven genade door het kruis, aldus de stichter en predikant van de Redeemer Presbyterian Church in New York.

Eerder verscheen van hem In alle redelijkheid (2008, 8e druk 2010), De vrijgevige God (2009, 4e druk 2010) en Namaakgoden (1e en 2e druk, 2010). De boeken worden volgens De Vos nog steeds zeer goed verkocht.


www.vergadering.nu