DE PSALMEN
William MacDonald
ISBN 9789063534554
ingenaaid
448 pag.

Prijs: EUR 19,95
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Alle zorgen, moeilijkheden, angst, twijfel, hoop, pijn, verslagenheid en stormvlagen die het mensenhart maar heen en weer kunnen slingeren, zijn in de Psalmen naar het leven geschilderd.'
Johannes

2. RECENSIES


2. De Band - februari 2006 - www.filadelfia-zending.nl 

/>

Boekbespreking door Barend Verkerk

Een erg mooi bijbelstudieboek. Een verklaring van de Psalmen, die stuk voor stuk, vers voor vers worden beschreven en uitgelegd. Enerzijds geen leesboek dus, maar een naslagwerk. De tekst die je zoekt is gemakkelijk te vinden en de beschrijvingen zijn steeds kort en goed leesbaar. Aan de andere kant laat de schrijver juist goed de inhoud en de samenhang van de Psalmen als geheel zien. Daarnaast zijn er achtergrondinformatie en toepassingen, die maken dat het boek verdieping zal geven aan ons geestelijk leven. Zoals Calvijn zei: 'Alle zorgen, moeilijkheden, angst, twijfel, hoop, pijn, verslagenheid en stormvlagen die het mensenhart maar heen en weer kunnen slingeren, zijn in de Psalmen naar het leven geschilderd.'


1. Nederlands Dagblad - 23 september 2005

De Psalmen
William MacDonald

Boekrecensie door Roel Sikkema

De Amerikaanse bijbelleraar William MacDonald schreef tientallen boeken over geloofsonderwerpen. Waarschijnlijk het bekendst is zijn Believer's Bible Cornmentary, een vierdelige commentaar op de Bijbel. Dit boek over de Psalmen is de Nederlandse vertaling vanuit dat commentaar.

MacDonald gaat de psalmen vers voor vers bij langs, legt de oorspronkelijke betekenis uit en probeert lessen voor het heden te vinden. De schrijver ziet met een beroep op Calvijn de Psalmen als een van de belangrijkste en veelzijdigste bijbelboeken. "De reeks van onderwerpen die hierin aan de orde komt is zo veelomvattend, de scala van levenservaringen zo volledig en de aanbidding zo verheven, dat ik voor lange tijd wel voorzien zou zijn van een krachtig geestelijk voedsel en rijke energie voor lofprijzing en gebed."

Bij de uitleg van de Psalmen houdt MacDonald het onderscheid tussen Israël en de christelijke gemeente nauwlettend in het oog. Toch ziet hij ook grote overeenkomsten tussen de ervaringen van de psalmisten en het volk Israël in het Oude Testament en die van Jezus Christus in het Nieuwe Testament. "Alle drie hebben ze vervolging, lijden, verdriet, haat en verlatenheid ondervonden, maar ook verhoging, eer en feestvreugde.”

www.vergadering.nu