www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

1 RECENSIE


Geef nooit maar dan ook nooit op!
Mattheus van der Steen
Highway Media 2016
250 pagina's
ISBN:9789058111906
Prijs: €17,95
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Met bijdragen van bekende auteurs zoals: Bill Johnson, Loren Cunningham, Kris Vallotton, Heidi Baker, David Wagner, Ben Fitzgerald, Jean-Luc Trachsel, Daniel Kolenda en Rebekah van der Steen. Hoe ga je om met teleurstellingen en dieptepunten in je leven? Wat doe je als het stormt om je heen en je geen uitkomst meer ziet? Geef nooit, maar dan ook nooit op wil laten zien dat God groter is dan je omstandigheden. Van der Steen vertelt over zijn persoonlijke ervaringen, en reikt sleutels aan om vol te blijven houden, dwars door strijd en moeite heen. Ook vertellen diverse hedendaagse geloofshelden over hun wandel met God; hoe God machtig werkt in hun leven, maar ook hoe zij omgaan met tegenslagen. Dit eerlijke boek neemt je mee in het bovennatuurlijke avontuur met God, en daagt je uit om nooit op te geven! Mattheus van der Steen is de auteur van de bestseller Durf te Dromen. Dit boek was de winnaar van de Publieksprijs Christelijk boek 2009.


1. - december 2016 - www.uitdaging.nl 

Geef nooit op, ga op avontuur met God

Recensie door de redactie Uitdaging

Rebekah en Mattheus van der Steen stellen zicht kwetsbaar op in hun nieuwe boek.
Mattheus van der Steen (41) brak in 2009 door met zijn boek 'Durf te dromen', waarvoor hij de publieksprijs kreeg voor beste christelijke boek. Met 'Geef nooit maar dan ook nooit op!' heeft Mattheus een boek geschreven waarin hij christenen wil wakkerschudden en bemoedigen. "Met God kun je veel meer bereiken dan je vaak denkt. Vertrouw op God, geef nooit op!"

"Ik ben zelf al heel wat jaren op avontuur met God, zoals ik het zelf noem," begint Mattheus. "We maken veel bijzondere dingen mee. Komen in landen als Laos en Noord-Korea en zien grote openingen voor het evangelie, maken genezingen mee. We zien God werken. Ik weet uit eigen ervaring dat je als 'gewone christen' overweldigd kunt raken door deze verhalen en dan denkt: 'Dit is helemaal geweldig, maar onbereikbaar voor mij.' Dat had ik bijvoorbeeld toen ik zelf tiener was en de evangelist Reinhard Bonnke of Anne van der Bijl hoorde spreken. Ik keek echt tegen hen op. Met dit nieuwe boek heb ik mij kwetsbaar op willen stellen, zodat de lezers zien dat we ook te maken hebben met tegenslagen, moeite, angst noem maar op. Ik wil juist graag de lezers laten zien dat je met God veel meer kunt bereiken dan je denkt, maar ook dat je standvastig moet zijn omdat je nu eenmaal met moeite en teleurstelling te maken krijgt.


Ik merk in Nederland dat sommige christenen teleurgesteld raken in God als ze te maken krijgen met tegenslag. Ze geloven dan wel, maar veel meer dan de zondagse kerkgang is het niet. Met dit boek wil ik hoop brengen en hen bemoedigen. Vertrouw op God, geef nooit op! Nergens in de Bijbel lees ik dat God ons christenen bewaart voor beproevingen."

Noord-Korea
Mattheus heeft daar zelf ook mee te maken. Ik moet veel reizen voor mijn bediening, kom in veel verschillende landen, maar heb wel vliegangst. Elke keer weer." In het boek schrijft Mattheus' vrouw Rebekah over hoe zij om is gegaan met de zelfmoord van haar broer en schoonzus. "En bovendien hebben wij veel genezingen gezien, maar bij Rebekah is wel kanker geconstateerd.

Heel heftig vond ik het ook toen ik naar Noord-Korea ben gegaan. Ik wist dat God had gesproken, dat ik daar naar toe moest. We hebben bovendien goede contacten met de regering, er was een opening. Maar ik wist niet zeker dat ik ook terug zou keren naar Nederland. Ik weet nog heel goed dat ik op het schoolplein stond en afscheid nam van mijn tienjarige zoon. 'Je komt wel terug hè,' vroeg hij. Normaal gesproken kan ik daar met een gerust hart 'ja' op zeggen, nu wist ik dat echt niet. Wij allebei janken natuurlijk. Gelukkig stonden de docenten op zijn school biddend om ons als gezin heen. Ondanks mijn moeite en angst, ben ik wel naar Noord-Korea gegaan. En God heeft daar grote dingen gedaan. Zo hebben wij daar liederen van hoop mogen brengen in de gedemilitariseerde zone (de bufferzone tussen Noord-Korea en Zuid-Korea). We stonden daar met een grote groep christenen uit de hele wereld. Heel bijzonder."

Vervolging
Mattheus vertelt dat hij veel in contact staat met vervolgde christenen. "Zij weten pas wat lijden is. In het Westen raken we al van slag als het tegenzit, maar we worden niet vervolgd. Ik vraag wel eens: 'Raak je niet het geloof kwijt door alle ellende?' 'Hoe kom je erbij?' is dan hun reactie. Dan voel ik mij heel klein hoor. Zij getuigen van een levend geloof, zijn compleet afhankelijk van Jezus. Zij laten ons zien wat niet opgeven is."

Groei
In 'Geef nooit maar dan ook nooit op!' is het niet alleen Mattheus die zich kwetsbaar opstelt, ook andere evangelisten vertellen hun verhaal. "Moderne geloofshelden, waar we veel van kunnen leren." Mattheus ziet heel positieve tendensen als het gaat om het christelijke geloof. "In Nederland zie ik dat verschillen tussen kerken worden losgelaten en dat er veel meer eenheid is dan een aantal jaren geleden. Heel bijzonder. We zien ook dat christenen er steeds meer van overtuigd zijn dat God hen wil inschakelen om het Koninkrijk van God op aarde te brengen. Dit geldt voor heel Europa. Jarenlang is er voor Europa gebeden. Ik zie een verandering in de hemelse sferen. Christenen horen hetzelfde geluid van de Heilige Geest. Ik geloof dat we een heel nieuwe fase ingaan. Evangelische en pinksterkerken groeien enorm. Jonge mensen komen tot bekering. Ik merk dat een nieuwe generatie juist open staat voor het geloof."

www.vergadering.nu