www.vergadering.nu  Recensie-index  www.vergadering.nu

2 RECENSIES


Goede genade
Willem de Vink  
9789085200833
376 pag.
Uitgever Barnabas
€ 22,50
Dit boek bestellen bij Boekwinkeltjes.nl (tweedehands)...

of zoek bij: fakkel.nl | ichthusboekhandel.nl | goedhartboeken.nl

Een dagboek vol inspiratie, samengesteld uit teksten van Willem de Vink en in een fraai jasje gestoken. Met citaten, tips, tekeningen in de kantlijn en paginavullende cartoons.
Voor persoonlijk gebruik of in een groep, aan tafel of naast je bed: laat je een jaar lang meevoeren door Gods wonderlijke genade!

Genade zet je wereld op z’n kop. Ben je niet goed, je wordt toch goedgekeurd! Wat je niet verdiende, krijg je juist. En waar je niks voor doet, gaat gebeuren: elke dag van de week, driehondervijfenzestig dagen per jaar.

Een dagboek vol inspiratie. Samengesteld uit teksten van de druk bezochte weblog van Willem de Vink en voorzien van reacties van lezers, citaten, tekeningetjes in de kantlijn en paginavullende illustraties. Het boekje is prachtig vormgegeven in een brutaal vierkant formaat.

Willem de Vink is schrijver, tekenaar en veelgevraagd spreker.

Lees ook: Willem de Vink: Genade op genade...


2. Weblog Willem de Vink - 4 juli 2011 - www.willemdevink.nl

Zesde druk dagboek Goede Genade

door Willem de Vink

Uitgeverij Barnabas meldt dat het dagboek Goede Genade! deze zomer voor de zesde keer wordt herdrukt. Het is inmiddels meer dan 10.000 keer verkocht. Het Nederlands Dagblad noteerde onlangs dat Goede Genade! het meest gelezen dagboek in Nederland is. 


Het succes van dit boek werd niet veroorzaakt door marketingstrategieën. De pers besteedde er geen aandacht aan toen het in 2007 verscheen. Het vond op eigen kracht zijn weg naar zoveel lezers. Waar gaat het in Goede Genade! dan over, dat al die mensen dit boek een jaar lang achtereen lezen en het enthousiast aan elkaar cadeau doen? Dat zie je in één oogopslag dankzij bovenstaande 'word cloud'. De computer heeft de complete tekst van het boek verwerkt om van de meest gebruikte woorden een compositie te maken. Hoe groter de letters, hoe vaker het woord in het boek voor komt. Zoals je kunt zien gaat het in Goede Genade! dus in de eerste plaats om Jezus.

Blijkbaar hebben veel mensen behoefte aan Jezus en zijn genade. Want ook mijn tweede dagboek, Genade op Genade, dat eind 2009 verscheen, verkoopt goed volgens uitgever Dirk Aangeenbrug.

Uiteraard ben ik blij dat zoveel mensen mijn dagboeken gebruiken. Ik krijg regelmatig meldingen van de zegen die het boek verspreidt. Het wordt in veel gezinnen aan tafel gelezen, terwijl zelfs kinderen meegenieten. Jongeren gebruiken het dagboek voor het slapen gaan of om de dag met een bemoediging te beginnen, zo vertellen ze me. Sprekers en leraren gebruiken het als inspiratiebron om iets door te geven. Verschillende mensen vertelden me dat ze het dagboek eerst in één ruk uitlazen, voordat zij het als dagelijkse kost gingen gebruiken. En van een oudere dame hoorde ik dat ze ieder jaar een nieuw dagboek voor zichzelf kocht, maar deze keer niet, omdat ze 'Goede Genade!' opnieuw een jaar lang wil lezen.

Vorige week kreeg ik de volgende reactie. 'Ik wil je van harte bedanken voor de stukjes die je schrijft. Na een lange spirituele zoektocht langs allerlei technieken en kerken, begrijp ik nu pas echt wat het is om een Christen te zijn, dankzij jouw heldere uitleg, je directheid, je vrijmoedigheid, je beeldspraak en je geloofwaardigheid. Door jou is het muntje echt gevallen en je hebt me de sleutel gegeven tot Jezus en het echte levensgeluk. En niet alleen dat van mij, maar ook dat van mijn kinderen.' Lambert.

Momenteel schrijf ik aan een derde dagboek, waarvan ik stukjes op mijn website plaats. Genade is wat mij betreft het mooiste geschenk om te ontvangen - en om uit te delen.

1. NBD/Biblion recensie - 4 juli 2011 

Gods 

Boekrecensie door G. Brandorff

NBD|Biblion recensie
Dit Bijbelse dagboek belicht vanuit de gedachte van goddelijke genade die de wereld op z'n kop zet elke dag een nieuw aspect ervan. Aangevuld door aansprekende illustraties, cartoons en tips geeft de auteur (schrijver, tekenaar, web-logger en spreker) een invulling per gethematiseerde maand (bijvoorbeeld juli: 'Al Gods beloften zijn voor jou. Genade komt met overvloed') en voor elke dag van het jaar (bijvoorbeeld wordt voor 28 juli de tekst van Genesis 15:15 uitgelegd onder de titel 'Gezegende ouderdom'). Het zeer toegankelijke, eigentijdse dagboek is met betrekking tot lay-out, indeling enzovoort heel mooi uitgegeven in een kloek, vierkant formaat. Het richt zich inhoudelijk op jongeren met een zeer persoonlijke en op Bijbelse waarden gestoelde geloofsbelevenis. Binnen wat behoudender kringen is deze uitgave uitermate geschikt voor kerkelijk groeps- en jongerenwerk, voor gebruik in het christelijk onderwijs en als belijdenisgeschenk. Van de hand van de auteur verschenen bijvoorbeeld ook 'Hemels DNA' (2006)* en 'Waarom dat kruis?

www.vergadering.nu