www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


 

Reformatorisch Dagblad
30 augustus 1999

Prof. Ouweneel op toogdag van Het Zoeklicht:

Velen zijn verlegen met Christus' wederkomst

Van onze kerkredactie

BARNEVELD - De meeste christenen verwachten niet de wederkomst van Jezus Christus, maar hun eigen dood. De verwachting in het Nieuwe Testament is echter de wederkomst, niet het sterven van de christen. Prof. dr. W.J. Ouweneel wees zo de bezoekers van de jaarlijkse toogdag van Het Zoeklicht, zaterdag in Barneveld, op een verlegenheid onder de christenen inzake de wederkomst van Christus. "Want wat voegt de wederkomst toe aan het zalige
leven in de hemel?"

 Prof. Ouweneel tegenover de duizenden aanwezigen: "Wie gelóóft dat Jezus vandaag terug kan komen?" Vele handen gingen omhoog. "Dat is een gemakkelijke vraag. Nu volgt er een moeilijke vraag: Wie hóópt dat hij vandaag komt?" Nog meer handen rezen omhoog.

"Als Gods kinderen straks bij de Heere zullen zijn, zal het mooiste niet zijn of wij onze kinderen tot de Heere Jezus hebben opgevoed, of dat we kunnen vertellen wat we allemaal gedaan hebben voor Gods Koninkrijk, maar het gaat om Hem Zelf. Het allermooiste is straks de glimlach van de Heere Jezus, Die zegt: "Goed gedaan, trouwe slaaf, kom binnen in de heerlijkheid des Heeren." Als u nú niet persoonlijk voor Hem leeft, met een innerlijke en diepe relatie met de Heere Jezus, is het onmogelijk om u straks werkelijk te verheugen wanneer u bij Hem bent. U die hoopt dat Jezus komt, heeft u uw zaakjes op orde? Of heeft u eerst nog wat goed te maken met uw broeder of zuster, met uw familie, of met wie dan ook. Bent u er echt klaar voor?"

Jezus komt!
Het thema van de toogdag was: "Jezus komt!" Ds. Henk Schouten, predikant in Hoogeveen en redacteur van Het Zoeklicht, stelde dat de belofte van Zijn komst niet een liefhebberij is van een groepje chiliasten, van mensen die het moeilijk hebben in deze harde maatschappij, of van een uitstervend groepje Johan de Heer-fans. "Nee, de wederkomst is de belofte van de Heiland Zelf. God is Overwinnaar, Hij heeft ons verzoend. Gods kinderen mogen zich in Hem verheugen. We leven niet meer voor onszelf. Velen leven op een doodlopende weg en gaan geheel op in de drie "g's": geld, geluk en gezondheid. Maar alledrie zullen eens verdwijnen. Jezus heeft gezegd: "Het is volbracht", en Hij zal ook het laatste volbrengen. Heeft Hij ons al verzoend? Kunt u dat echt persoonlijk tegen God zeggen?"

Vervuld met de Geest
Evangelist Feike ter Velde sprak over "Vervuld met de Heilige Geest". "Door de Geest komt Christus in het hart van de zondaar te wonen, op het moment van bekering en wedergeboorte. Wie de Geest van Christus niet heeft, die behoort Christus niet toe. Daarom is het zo geweldig belangrijk dat we er zeker van zijn dat we de Heilige Geest ontvangen hebben. Het christelijk
geloof is niet slechts een belijdenis met de mond, niet zomaar een stelsel waarheden of ethische normen, maar het is een zaak van het hart."

Heeft u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam, vroeg Ter Velde de bezoekers "Hoe is dat gegaan? Wat is er daarna gebeurd? Hoe is het verder gegaan? Maar kan een mens, een zondaar, een zwak mens, dan vol worden van de Heilige Geest? De Schrift gebiedt het en een gebod moeten we gehoorzamen. Gelovigen worden geleid door de Wet van de Geest des levens, zij komen als het ware onder de wetmatigheid ervan."

De Geest overtuigt van de werkelijkheid van de zonde en wil mensen meer dan overwinnaars maken in Christus, zei de evangelist. "God wil met Zijn Geest in ons leven komen, opdat we steeds meer onze zwakheid en zonde ontdekken en die door de Geest laten uitdrijven. Die Geest kan niet genoegen nemen met ons vlees, want die twee verdragen elkaar niet. Er komt een innerlijke strijd. Als we onze zonden belijden en het verkeerde wegdoen, komt er ook ruimte voor de volheid van de Geest."

Alles nieuw
Jeugdevangelist Nol Esmeijer, redacteur van Het Zoeklicht, sprak over het onderwerp: "Alleen Hij maakt alles nieuw": "God ziet vooral of ons leven vruchten laat zien. Het gaat niet om vrome teksten, evenmin om orthodoxe kerken, maar om een leven dat zich aan God wil geven. God staat garant voor Zijn eigen Woord, niet voor onze vroomheid of voor onze liederen van Johan
de Heer."

De Heere Jezus is getrouw, Hij is iedere dag nog aan het trouwen, zei Esmeijer. Hij ziet vele aardige en vriendelijke mensen "waar je prima op de koffie kunt komen", en "die alles bij het oude willen laten." "Maar God wil dat laatste niet. Hij vraagt ons als enige referentiepunt of wij bij het kruis van Golgotha geweest zijn. Wij zijn zo druk met onze oude schepping, en dat moet misschien ook wel, maar de Heere Jezus maakt iets nieuws, iets gloednieuws. Scheppen is het maken uit niets, zo ook het herscheppen. Zo komt de Heere ook terug, niet om het oude een beetje op te frunniken of een beetje beter te maken, maar om het honderd procent beter te maken."

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu