www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


 

EO-Visie, 18-24 november 2001
Rubriek: Interview

Links: Gelders Dagblad | Boekrecensies

In het voetspoor van de discipelen

Op zondagavonden weten jongeren uit de wijde omgeving de weg naar het huis van Bennie Sloetjes en zijn echtgenote Lian in de bossen van het Doetinchemse buurtschap Slangenburg te vinden.


In het voetspoor van de discipelen achter Jezus aanlopen, als een soort 13e discipel. Zelf horen wat Jezus vertelde. Met eigen ogen zien hoe Hij mensen genas, gelijkenissen vertelde, de gezichten van de mensen zien als Hij wonderen deed: Wie wil dat nu niet? Het moet haast de droom zijn van ieder christen. In elk geval wel die van Bennie Sloetjes, schrijver van het boek 'Met de MensenZoon mee', dat onlangs verscheen.

Lucas-evangelie

In het dagelijkse leven is Sloetjes conciërge/onderhoudsmedewerker op het Graafschap College in Doetinchem. In zijn vrije tijd zet hij zich onder meer in voor het jongerenwerk.
De eigentijdse vertelling van het Lucas-evangelie is ontstaan door de tweewekelijkse jongerenbijbelstudies die bij de 44-jarige Bennie en zijn vrouw Lian aan huis gehouden worden. Al zeventien jaar lang komen jongeren uit de regio naar de zondagse 'club'.

In het boek neemt hij de lezer mee in het voetspoor van de Here Jezus. Hij laat hem/haar ontdekken wat er in de tijd van de Bijbel gebeurde. Bennie vertelt dat het boek is ontstaan als voorbereiding op de bijbelstudies van de club. ,,Het bestaat voor een groot deel uit aantekeningen die ik maakte als voorbereiding op de clubavonden. De opmerkingen en gedachtewisselingen met de jongeren tijdens de studies maakten het verhaal compleet."

Een brug

Met zijn vertelling probeert hij een brug te slaan tussen de tijd van de Bijbel en nu. De invalshoek van de dertiende discipel ontstond min of meer bij toeval. ,,Als voorbereiding op de bijbelstudies probeerde ik me in te leven in het verhaal. Met de Bijbel naast het toetsenbord, betrapte ik mezelf erop dat ik het verhaal in mijn eigen beleving zat in te tikken."
Het boek is enthousiast ontvangen en niet alleen door jongeren. ,,Van de zomer kwam een 40+'er naar me toe. Zij vertelde het een heerlijk boek te vinden. Wat ik ook heel bijzonder vond, was een brief die ik een paar weken geleden ontving van iemand die pas tot geloof is gekomen. Voor hem heeft het boek een belangrijke rol gespeeld bij zijn keuze voor God. Hij gaf aan het idee van de 'dertiende discipel' wel een heel onverwachte invulling. Hij schreef: 'Voor mij ben je echt de dertiende discipel. Je hebt me geleerd dat de Bijbel voor mij is geschreven'." Bennie krijgt ook reacties van ouders met kinderen in de tienerleeftijd, die zeggen dat ze het boek aan tafel lezen als vervolg op de kinderbijbel."

Heeft Bennie niet het idee dat hij het werk van Lucas en talloze commentaarschrijvers nog eens dunnetjes overdoet? ,,Ik heb me dat inderdaad wel eens afgevraagd. Maar twee dingen gaven de doorslag om het boek toch te schrijven. Dat is ten eerste het gegeven dat de jongere generatie niet meer zo snel grijpt naar commentaren en bijbelstudies. Niet omdat de Bijbel hen niet interesseert, integendeel. Maar de commentaren zelf spreken hen niet aan. Vanuit de invalshoek die ik gekozen heb, 'beleef' je het verhaal. Je maakt het mee. Je bestudeert de Bijbel niet alleen met je verstand. Maar je gevoelens en emoties worden ook aangesproken. Dat boeit mensen."

Met de MensenZoon mee is een boek dat vooral lekker wegleest. ,,Een studie is soms zo zwaar," legt Bennie uit. ,,lk heb gepoogd er vooral een leesboek van te maken. In de hoop dat mensen zonder dat ze het door hebben aan bijbelstudie doen."

Verloren zoon

Het verhaal waar hij zelf het meest van onder de indruk kwam bij het lezen van het Lucas-evangelie is het verhaal van de verloren zoon. ,,De manier waarop de vader reageert in dat verhaal is totaal anders dan de manier waarop mensen reageren. In het verhaal proef je tot in de diepste kern hoe het hart van God is. Het is de climax van het Evangelie."
Bennie werd vooral getroffen door de reactie van de oudste zoon. ,,De strekking van het verhaal van de jongste zoon kent iedereen van de zondagsschool. Maar de reactie van de oudste zoon staat maar in een paar regels beschreven. Toen ik me ging afvragen wat die jongen bij alles gevoeld moest hebben, ging ik het meebeleven. Hij moet ontzettend verontwaardigd zijn geweest. Dat zegt heel veel over het hart van God. De Vader zegt: 'Alles wat Ik heb, is ook voor jou. Dezelfde liefde is ook voor jou. Pak het aan en geniet ervan'."

Lucas en Paulus

In zijn boek probeert Bennie verbanden te leggen tussen Lucas en de andere boeken in het Nieuwe Testament. ,,We vergeten wel eens dat Lucas geen discipel was die een ooggetuigenverslag maakte, maar een metgezel van Paulus. Ik heb me wel eens afgevraagd waarom Lucas het Evangelie eigenlijk geschreven heeft, want hij heeft de Here Jezus waarschijnlijk niet eens persoonlijk gekend. Maar juist omdat hij in de tijd van Paulus zijn verhaal schreef, vormt het samen met Handelingen (ook door Lucas geschreven), zo'n mooie inleiding op de brieven van Paulus."

De schrijver is zich ervan bewust dat sommigen zijn benadering van het Evangelie misschien te populair vinden. ,,Ik heb mezelf vaak afgevraagd of dit een verantwoorde manier is om met de Bijbel om te gaan. Maar ik wil de nieuwe generatie zoveel mogelijk kennis van de Bijbel meegeven. Ikzelf zou geen andere manier weten waarop ik mensen meer over de Bijbel, het geloof, God en de Heer Jezus mee kan geven."

Wat hij hoopt dat de lezers van zijn boek bijblijft als ze op de laatste bladzijde zijn aanbeland? ,,Dat God de Vader geweldig is en dat de Here Jezus fantastisch is! Hij is zo goed, liefdevol, geduldig en mild. En zo geïnteresseerd in elk mens en iedereen persoonlijk. Hij is het waard om helemaal voor te gaan."

Mirjam Grievink

N.a:v. 'Met de Mensenzoon mee; door Bennie Sloetjes
Uitgeverij: Medema, ISBN 90-6353-350-0.


Links: Gelders Dagblad | Boekrecensies
De Leesmap-index

 

www.vergadering.nu