Nederlands Dagblad - 5 juli 2002
...
waarom de Bijbel Gods Woord is...
Een gedeelte uit een artikelen-reeks in het Nederlands Dagblad
In orthodox?christelijk Nederland klinkt een roep om nieuwe bezinning op het gezag van
de Bijbel. Aloude problemen lijken zich nu ook binnen de kring van kleine
gereformeerde kerken en evangelische gemeenten op te dringen. Hoe gingen gelovigen
vroeger daarmee om? Welke ontwikkelingen zijn aan de vragen van onze tijd
voorafgegaan?
Vandaag deel 6 in een serie ?Fundamentalisten en neo?evangelicalen
door onze redacteur Reina Wiskerke
...
Goedkoop
Kritiek op het fundamentalisme, dat toch al een slecht imago heeft, kan tamelijk
goedkoop zijn. Wat wordt precies afgezworen en wat komt ervoor in de plaats? Het
antwoord blijft vaak in nevelen hangen.
De mogelijkheden zijn legio en dat werkt verontrusting in de hand. Neem kritiek op de
gedachte dat de Bijbel foutloos is. Daarmee kun je nog heel goed superorthodox
blijven, zie de nie uw?testamenticus J. van Bruggen. Van Bruggen bestrijdt de
inerrancy?gedachte, maar de historische betrouwbaarheid blijft bij hem overeind. De
Canadees Clarck H. Pinnock pleit ook voor het afzweren van de inerrancy-gedachte. Hij
komt echter ergens anders uit. De mens met zijn ervaringswereld krijgen bij Pinnock
een flinke vinger in de pap.
Dr. Willem J. Ouweneel loopt in Nederland voorop in de zoektocht naar nieuwe
antwoorden. Ouweneel rekent netjes af met het fundamentalisme en legt zijn oor te
luisteren bij neo?evangelicalen. Bezorgd kijken zijn vroegere medestanders toe. In het
op een na jongste nummer van Ellips toont Ouweneel zich berouwvol. Hij beseft dat hij
zich nader moet verklaren. Clark H. Pinnock gaat hem te ver, laat bij weten. Ouweneel
wil zijn heil liever zoeken bij een oudere generatie neo?evangelicalen.
Dat Hij er daarmee nog niet is, blijkt tot slot. Ouweneel ziet "een schreeuwende
behoefte" aan theologen die "een schriftuurlijk verantwoorde weg kunnen
wijzen tussen het fundamentalisme met zijn rationalistische inspiratie? en inerrancy?theorieën
enerzijds en wat ik het 'linkse' neo?evangelicalisme noem, met zijn pragmatische visie
op de inspiratie anderzijds".
Eerdere afleveringen van deze serie stonden in de krant op 19, 21, 26 en 28 juni en 3
juli. Volgende aflevering: Rooms?katholieken en de Schrift |
|