www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu


Overdoop wordt in de "Vergadering" van niemand verlangd.
Maar het kan zijn dat iemand zijn eigen doop als baby niet als de christelijke doop erkent.

Veel mensen in de "Vergadering" zullen veel herkennen in de onderstaande ingezonden brieven in het Nederlands Dagblad. In een Gereformeerd Kerkblad werd het bijwonen van een "overdoop" afgeraden.

Nederlands Dagblad - 2 november 2002

Overdoop bijwonen
Rubriek - ingezonden

Overdoop bijwonen (1)
Ik moet eerlijk bekennen: ik heb gezondigd tegen de regels die ds Leeftink stelt (ND 30 okt.).
Ik ben al bij een volwassendoop geweest, ik ben zelfs al vaker dan één keer bij een volwassendoop geweest, ik ben zelfs als ouder bij een volwassendoop geweest.
Het vreemde is dat ik nooit ervaren heb "dat wij nu gescheiden optrekken op Gods wegen".
Ik ben er niet van overtuigd dat de Here het volwassen dopen niet goed vindt: ik kan dat echt niet in de Bijbel vinden. Ik denk dat de suggestie "dat God nu pas iemand vanwege zijn of haar geloof aanvaardt", ook niet juist is. Eigenlijk is die gebeurtenis soortgelijk aan het belijdenis doen van jonge mensen in onze vrijgemaakte kerk.
Ik zou graag zien dat allen die Jezus Christus als hun Verlosser aannemen, elkaar ook als zodanig erkennen en herkennen. Samen zouden wij dan ook dat evangelie kunnen brengen aan onze naasten in onze omgeving. Johan Dam, Ommen

Overdoop bijwonen (2)
Een aantal jaren geleden heeft onze dochter zich laten dopen, ook al was ze als baby al gedoopt. Ze heeft er lang over nagedacht en kwam toen tot de conclusie dat het Gods weg was voor haar leven. Overdoop dus. Daar zal theologisch wel niets van kloppen, maar als het je kind is, ben je dankbaar dat ze persoonlijk is gaan geloven en Jezus Christus heeft aanvaard als haar Verlosser en Vriend voor heel haar leven.
We hebben er dan ook geen moment aan getwijfeld naar de doopdienst te gaan. Het werd een heel mooie dienst, waar we in dankbaarheid aan terug denken. We waren best een beetje bang dat er negatief zou worden gedaan over de kinderdoop. Maar dat is niet gebeurd. In haar persoonlijk getuigenis (gebruikelijk in deze diensten), sprak onze dochter haar dankbaarheid naar God uit over haar ouders, die haar van Jezus hadden verteld en het geloof hadden voorgeleefd. Na de doop werden haar de handen opgelegd en werd ze gezegend; ze kreeg ook een belofte mee. Daarin werd onder andere gezegd dat God haar van jongsaf aan al kende en zij bij Hem was.
Groots vonden wij haar grootouders, zowel oma (vrijgemaakt-gereformeerd) als opa en oma (hervormd, Geref. Bond). Ze feliciteerden haar met een kaart voor volwassenen met de tekst: gefeliciteerd met je doop!
Ik ben het wél met ds. Leeftink eens als hij schrijft over meer vorm geven aan geloofsbelijdenisdiensten.
Toen onze andere dochter dit voorjaar haar geloof beleden heeft bij ons in de kerk, was daar alle ruimte voor. Alle catechisanten mochten iets vertellen over hun geloof, eventueel aan de hand van een voorwerp dat ze meegenomen hadden. Voor de één was het de kinderbijbel, de ander het doopjurkje waar ze vroeger in was gedoopt, weer een ander nam een beeldje mee of een oude bijbel, gekregen van een dierbaar iemand. Na het ja zeggen werden ze een voor een gezegend terwijl ze knielden op de knielbank. Ook aan deze dienst denken we in dankbaarheid terug.
Lubbien Woltinge-Holtland, Amersfoort

Overdoop bijwonen (3)
Het niet aanwezig zijn bij een zo belangrijke gebeurtenis als de doop illustreert misschien gebrokenheid, maar een steun voor de betrokkenen (niet het minst de dopeling zelf) is het bepaald niet. Een gebeurtenis als de 'overdoop' laat al genoeg gebrokenheid zien zonder dat genodigden demonstratief afwezig zijn. Uit het artikel wordt niet duidelijk hoe een christen, voordeel zou ondervinden uit zijn afwezig zijn bij een geloofsdoop. Is ds. Leeftink bang dat een zo zichtbaar bewijs van des dopelings overgave en gehoorzaamheid aan God twijfel teweegbrengt in het hart van een gereformeerd christen? Ik hoop het niet.
Harro de Jong, Soest


De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu