www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Reformatorisch Dagblad - april 2007 - www.refdag.nl

Ingezonden brieven 
naar aanleiding de berichten over de genezing van Janneke Vlot

5-4-2007 Gebedsgenezing 2
"Nuchter zijn en waken", was het devies van dr. A.A. Teeuw (RD 2 4). Dat lijkt me in het algemeen een goed advies, maar ik begrijp niet precies hoe ik dit moet betrekken op mijn genezing. "Dankbaar zijn" komt eerder bij mij boven. Tien jaar geleden werd de diagnose "primair chronisch reuma" gesteld. Toen die diagnose vaststond, ging ik denken aan Jakobus 5 en vroeg ik de predikant precies te doen wat daar stond. Mijn predikant in mijn toenmalige woonplaats wilde niet. Hij had allerlei bezwaren, waarvan ik ten slotte zei: Jakobus zal het toch beter weten dan alle theologen bij elkaar! Op mijn aandringen heeft hij ds. M.J. Paul opgebeld, van wie ik wist dat hij op de tv er wel over had gesproken. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk ging het door. Direct ben ik begonnen met het minderen van de (smerige) medicijnen (prednison en nog wat); steeds door de pijngrens heen. Toen ik volgens afspraak weer bij de reumatoloog verscheen, stond ik al bijna drie weken op nul. Hij kon het niet geloven en vroeg wat er gebeurd was. Mijn echtgenoot (zelf medicus) had hem de eerste keer gevraagd naar de prognose en het antwoord luidde: "Slecht!" Langzaam maar zeker ging ik vooruit; het langst bleef de vermoeidheid, maar ook de siësta is er, als gewoonte, inmiddels helemaal af. Als ik "nuchter en waakzaam" wil zijn, zeg ik: Laat de theologie niet en nooit over de Bijbel heersen.
G. A. van der Spek Begemann, ‘s Graveland

11-4-2007 Gebedsgenezing 4
Verbouwereerd las ik in RD 3 4 het artikel van ds. C.P. de Boer over de godsbeelden van de Heidelbergse Catechismus. Ook ik zou me bij ziekte, denk ik, wenden tot de Almachtige en niet tot broeder Zijlstra. Daarover zijn we het wel eens. Wat mij echter raakte was de toonzetting: het spreken over Zijlstra's god, en mijn God. Moet daarvoor als meetinstrument de Heidelbergse Catechismus worden genomen? Ik vind het nogal wat om te spreken van de (af)god van Zijlstra. Kunnen we dat niet beter aan God zelf overlaten? Aanvullend wil ik stellen dat wij de machten en krachten die niet van God zijn, maar van de overste van deze wereld, niet moeten onderschatten. Laten we er zelfs voor huiveren.
B.B. van der Linden, Ommen

11-4-2007 Gebedsgenezing 5
Na lezing van het opinieartikel van dr. A.A. Teeuw in RD 2 4 voel ik mij gedrongen het volgende op te merken. Het is altijd satans gewone werk geweest het werk van de Heere verdacht of belachelijk te maken. Zou de kwaal van hen die genezen werden, waarvan de Bijbel melding maakt, tussen de oren gezeten hebben? Laten we nuchter blijven. Bij wonderlijke genezingen op het gebed, RD 31 3, wordt duidelijk het Woord bevestigd dat God eeuwig Dezelfde blijft. Dan is het toch wel duidelijk dat ook Zijn werk en daden niet veranderen. Teksten noemen heeft hier geen zin, de Bijbel is hier duidelijk genoeg in. Trouwens, de Heere heeft ook mij wel terdege toekomende dingen voorzegd, die zonder uitzondering vervuld zijn. Dat heb ik door genade al vele jaren mogen ervaren. God werkt bijzonder, daarom vrees ik bijzonder voor hen die voor het bijzondere vrezen.
A. Rodenburg, Alphen ald Rijn

11-4-2007 Gebedsgenezing 6
Het RD heeft het onderwerp "genezingen" op evenwichtige wijze aan de orde gesteld. Mij hebben in het bijzonder aangesproken de artikelen van dr. A.A. Teeuw (nadruk op medisch ethische invalshoek) en van dr. M.J. Paul (Bijbels theologisch oogpunt). Wat mij opviel was de pastorale toon in laatstgenoemd stuk. Graag wil ik ook mijn persoonlijke visie onder woorden brengen. Ziekten, lijden, een handicap en een genezing staan in het perspectief van het komende Koninkrijk van God, waar geen ziekte, pijn en leed meer zal zijn. Jezus heeft van dit rijk tekenen opgericht. Elk teken is een signaal van de eindtijd die aanstaande is en die ons bepaalt bij de eindigheid van het leven op aarde. Het indringende signaal is: Bereid uw huis! In Bethesda worden bij het bezoek door Jezus niet alle zieken genezen, maar slecht één mens. Daarbij gaat het niet zozeer om de genezing zelf, maat om het antwoord op Zijn vraag. Als Jezus vraagt: "Wilt gij gezond worden", is het antwoord veelzeggend: "Heere ik heb geen mens!" Een aanklacht tegen de bestaande orde: hoe gaan wij om met ziekten, handicaps, maar ook met genezingen? Verwachten we het met name van de wetenschap, of juist van gedurig gebed en liefdevolle betrokkenheid en bewogenheid? Een genezing laat de macht van God zien. Lijden, overlijden en genezingen zijn roepstemmen, bijzondere signalen, en zouden ons tot inkeer moeten brengen. Zijn we ons de machten van de Heere God bewust en horen we de roepstemmen ook echt? Er is sprake van de 'onmacht' van de Heere als we de roepstemmen in de wind slaan en ons niet bekeren. Dan klinkt het:"...maar gij hebt niet gewild!" Hoe meer de gemeente van Christus uitziet naar Gods komende rijk, de diepte van de signalen werkelijk verstaat, hoe meer de Geest des Heeren krachten en wonderen kan doen door de gave van genezing, ook vandaag!
A. Peters, Barneveld

12-4-2007 Gebedsgenezing 7
Schitterend om te horen van Gods daden in Alblasserwaard! Dat is geen anachronisme, als zou het niet meer tot deze tijd behoren. Dat is Gods werk naar ziel, geest en lichaam in het 'nu'. De Thora kent de uitspraak dat Jahweh de Geneesheer voor Zijn Volk wil zijn (Ex. 15:26). In het NT lezen we dat genezing een belangrijke plek had in Jezus' bediening op aarde (Luk. 7:22). Ook de apostelen hebben vele mensen genezen (Hand. 5:15, 16). De verstrooide (joodse) christenen werden eveneens door Jakobus aangemoedigd in de context van de gemeente het gebed om genezing een plaats te geven (Jak. 5:14 16). De Heere Jezus heeft gezegd dat deze tekenen zullen volgen (Mk. 16:17) gedurende de verkondiging van het Evangelie aan de ganse schepping (Mark. 16:16)! Daar zitten we middenin. Nergens getuigt de canon dat God na Handelingen of na de bediening van de apostelen Zijn werk niet meer op lichamelijk of materieel vlak uitoefent. Reeds Augustinus geloofde aanvankelijk dat bovennatuurlijke verschijnselen (waaronder genezing) beperkt bleven tot de tijd voor de canonisering van het NT. Na getuige van genezingen te zijn geweest, veranderde hij van mening. Iemand als ds. J.C. Blumhardt (1805 1880) werd door God gebruikt voor bevrijding en genezingen. Lees eens over zijn mooie bediening in Mottlingen. Zo zijn er nog vele voorbeelden te geven bij Gregorius de Grote, de waldenzen, graaf Zinzendorf, John Wesley en anderen. Alles werkt God door Zijn Geest. Alle genezingen zijn het werk van God, en volkomen tot Zijn eer. Toch vraagt Hij, zoals de Bijbelse verslagen en de geschiedenis dit tonen, inzet van mensen die Hij hiervoor gebruikt. juist de context van de gemeente is de plaats waar God dit wil werken. Zijn we er als gemeenten klaar voor?
Thomas Stam, Ede

13-4-2007 Gebedsgenezing 8
Het was goed om een serie commentaren van allerlei min of meer deskundigen te lezen aangaande het fenomeen Jan Zijlstra. De serie maakte een zekere uitgebalanceerde meningsvorming mogelijk. Gebedsgenezing is duidelijk geen abc'tje, evenmin een vanzelfsprekendheid op het gebed van een groep of een enkeling. Anderzijds is het iets waarmee, Gode zij dank, gerekend mag worden. Hoe dan ook, de meningen lopen nogal uiteen, ook onder reformatorische christenen, en daardoor kunnen in gesprekken hierover de gemoederen hoog oplopen. Ds. C.P. de Boer gaat in zijn bijdrage (RD 3 4) echter een grens over. Hij hangt zijn redenatie onder andere op aan Zondag 10 van de Heidelberger Catechismus, maar ik zou willen zeggen: Lees Markus 9:38-40. Jezus zei Zijn discipelen iemand het uitwerpen van duivelen in Zijn Naam niet te verbieden. "...want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken. Want wie tegen ons niet is, die is voor ons." Als dit het oordeel van onze Meester is, past het ons niet om een ander die krachten doet in Christus' Naam te verketteren, ook al wijkt diens godsbeeld af van dat wat ons geleerd is.
Joris Gouman, Hendrik ldo Ambacht

13-4-2007 Gebedsgenezing 9
Naar aanleiding van de opiniebijdrage van dr. W. van Vlastuin in RD 10-4 wil ik het volgende opmerken. In het Woord is een duidelijk bewijs dat er (zelfs tijdens de rondwandeling van de Heere op aarde) in ieder geval één bijzondere vaste plek was met betrekking tot genezing. Opvallend is ook dat daar slechts één genezing per keer plaatsvond en dat die kennelijk door bediening van een engel geschiedde. Zelfs als de Heere Jezus het badwater Bethesda bezoekt, zien we dat ook bij die gelegenheid 'slechts' één zieke genezen wordt (Joh.5:2 9). Werden er aan de Heere vragen gesteld over al die anderen die ziek bleven, of veroordeelde de Heere de aanwezige zieken op die plek? Of lezen we dat Hij ze waarschuwt voor de bron van deze genezingen? We moeten voorzichtig zijn met onze uitspraken, en ook niet alles is beschreven (Joh.21:25), maar opvallend is dit wel. Ondanks dat dr. Van Vlastuin hier 'gemakshalve' aan voorbijgaat, ben ik het met hem eens dat we niet op zoek moeten gaan naar een bijzondere plek of het schaap met vijf poten, maar juist de waarde en orde van het normale moeten leren verstaan. Waar ik het niet mee eens ben, is dat de scribent in zijn betoog voorbijgaat aan het feit dat bij een goddelijke gezondmaking, die hij gelukkig niet uitsluit, nu juist sprake is van het feit dat een schaap met drie poten een schaap met vier poten wordt, en dat degene die het helingswonder ontvangt, bij uitstek diegene is die de normale scheppingsorde van God in lichaam, natuur, huwelijk et cetera waardeert als geen ander. Dat heeft niets met achternajagen van bijzondere gaven te maken, maar juist met het herstel van de normale ordening Gods. Op dit kernpunt vormt de bijdrage van dr. Van Vlastuin helaas een tegenstelling in zichzelf.
B.P. Versteeg, Amsterdam

13-4-2007Gebedsgenezing 10
Terug uit Peru, waar we van de Heere een plekje kregen om te werken, lees ik met verdriet de artikelen en reacties over gebedsgenezingen. Graag wil ik even reageren. "De hand van de Heere is niet verkort om te helpen, te verlossen, te genezen." Het is al weer meer dan vijf jaar geleden dat we in het Andesgebergte een conferentie hadden. Het dorp lag 4800 m hoog. Ik was erg ziek van de hoogte. Hoge bloeddruk en een onafgebroken, zware hoofdpijn. Geen arts, geen aspirine in het hele dorp. De wind blies de ijzige kou door de kapotte ramen in het gebouwtje waar ik onder een stapel dekens en met een fles heet water in bed lag. In de schemer werd er voorzichtig op de deur geklopt. Twee "hermanas" (zusters) uit de kerk kwamen schuchter en vol liefde binnen. Eerbiedig zetten ze hun hoed af en zeiden: "Hermana Nellie, we komen tot je in de Naam van de Heere Jezus, mogen we met je bidden?" De oudste legde een hand op mijn hoofd en als een kind bad ze tot haar Vader in de hemel. Toen ze "Amen" zei, was ik volkomen genezen. Die avond lag ik daar alleen in bed, tranen van verwondering en aanbidding stroomden over mijn wangen. Nooit zal ik vergeten hoe de Heere me met Ziïn liefde opzocht in die stille uren in Santa Inés. Toen ik bij de afsluiting van de conferentie vertelde wat de Heere gedaan had op liet gebed, zei niemand: "Hoe is het mogelijk?". of. "Dat kan niet. Ze keken elkaar aan met stralende ogen en zeiden: "Zo is de Heere, Hij helpt en geneest in nood." Het is echt niet de enige keer dat we dit ervoeren. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde, en tot in alle eeuwigheid!"
N.J. van Dooijeweert v.d. Slikke, Waddinxveen


16-4-2007 Gebedsgenezing 11
Genezing op het gebed maakt veel tongen los en brengt heel wat pennen in beweging. Ziekte kan uitlopen op de dood en ligt immers emotioneel. Eeuwenlang heeft genezing op het gebed een slapend leven geleid binnen de christenheid. Hoeveel kerkmensen hollen feitelijk niet naar de dokter zonder zich te verootmoedigen voor de Heere van dood en leven, zonder Hem ook hierin te kennen en alles in Zijn hand te leggen. Of men zoekt z'n heil bij natuurgeneeswijzen of jomanda-figuren. Dan spreekt Jesaja 38 andere taal! De laatste decennia komt er een kentering: sommigen herontdekken Jakobus 5:14 15 en Markus 16:17 18. Een rechtgeaard kind van God keert eerst in tot God en Borg en Middelaar, vraagt Hem om raad en Zijn goedkeuring. Dan schakelt ' hij/zij de voorganger en andere leidinggevenden in de gemeente in, waarna conform Jakobus 5:14 15 wordt gehandeld. Is de leiding daartoe niet bereid of vindt ze dit irrelevant, dan acht ik het Bijbels verantwoord wanneer een zieke een genezingsdienst bijwoont, hetzij bij broeder Zijlstra of een andere christelijke genezingssamenkomst (zogenaamde healing). Wanneer door Gods genade genezing plaatsvindt, zal een gelovige niet zeggen: "Hoera, ik ben beter! Ik heb geboft." Nee: "Door Gods genade en ontferming ben ik genezen." Zeker: het gaat om de Gever en niet om de gave op zich.
Blijft desondanks herstel uit, dan hoeft dit niet per se door ongeloof te komen. God gaat met elk van de Zijnen een eigen weg. Soms vindt genezing later alsnog plaats. Halleluja! God heeft Zijn wijze bedoelingen ermee, ook als iemand ziek blijft. "Wat de toekomst brengen moge..." Het eeuwige leven ontvangen is genadegave van Boven, genadegift: lichamelijke genezing is tóégift.
Er bestaan dovendiensten, diensten voor gehandicapten. Het zou legitiem zijn als er in veel meer gemeenten eveneens genezingsdiensten gehouden werden.
Vanuit de Bijbel heel verantwoord, en ik ben er van overtuigd dat dit Godverheerlijkend kan zijn!
A. van Rijsbergen, Bruchem


RD 30-3-2007 - Dankbaarheid en verlegenheid na genezingen
BLESKENSGRAAF - In de evenementenhal in Gorinchem wordt zaterdagmiddag een bijzonder „dankfeest” gehouden. Deze keer is de hal niet gehuurd om een huwelijksjubileum te vieren, maar een genezing. 
Janneke Vlot uit Bleskensgraaf kondigde vorige week zaterdag in advertenties in de landelijke pers haar genezing aan. „Aangeraakt door de genezende God, in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus, ben ik volkomen genezen.” 
De plaatselijke kranten schrijven er uitvoerig over. In korte tijd zijn er tijdens een dienst van evangelist Jan Zijlstra uit Leiderdorp in ieder geval twee ernstig zieken genezen. Zelfs het Algemeen Dagblad pakte fors uit onder de kop: ”Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf”. De krant schrijft dat tijdens een genezingsdienst evangelist Jan Zijlstra aankondigt dat „God door deze vrouw grote dingen gaat doen.” „Het volgende moment stapt Janneke wat onwennig uit haar rolstoel en loopt. Stampt op de grond, zonder pijn. En stopt vervolgens niet meer met lopen”, aldus het landelijke ochtendblad. 

RD 2-4-2007 - Ga nuchter om met genezingswonderen
Hoe moeten we omgaan met genezingswonderen door mensen als Jan Zijlstra (zie RD van zaterdag)?
Volgens dr. A.A. Teeuw moeten we het advies van de apostel Petrus opvolgen om enerzijds te waken en te bidden, maar anderzijds wel nuchter te blijven. 

RD 3-4-2007 - Genezingswonder geen doel in zichzelf
Voor Jan Zijlstra is het leiden van mensen tot Christus het belangrijkst
Genezingswonderen zijn geen doel in zichzelf, maar bedoeld voor de glorie van Gods Naam en de uitbreiding van Zijn Koninkrijk, schrijft dr. M.J. Paul. We moeten volgens hem openstaan voor wat Hij in deze tijd aan Zijn kerk wil leren. 

RD 3-4-2007 - God wil in Zijn Vaderlijke zorg niet altijd genezen
Volgens ds. C.P. de Boer wekt ds. Jan Zijlstra de indruk dat wonderen op afroep beschikbaar zijn, mits men maar gelooft. Dat is niet het godsbeeld van Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus.
Laat ik vooropstellen dat er tijdens de genezingdiensten van ds. Zijlstra wonderen gebeuren. Echter, door wie worden deze wonderen verricht? Dat iemand tijdens het verrichten van het wonder Jezus’ Naam aanroept, zegt mij nog helemaal niets.

RD 5-4-2007 - Genezing is niet te claimen
Op vragen rond wonderen Jan Zijlstra is niet het laatste antwoord te geven
Volgens ds. J. Jonkman is het mogelijk dat Jan Zijlstra een bijzondere bediening van God heeft gekregen. Toch zijn er volgens hem juist op dit punt zwaarwegende vragen te stellen. 

RD 10-4-2007 - Genezingswonder moet ons niet verwarren
Christenen hebben niet de roeping achter bijzondere gaven aan te jagen
We moeten ons niet laten verwarren door bijzondere gezondmakingen, stelt dr. W. van Vlastuin. Geworteld zijn in de gezonde woorden van het geloof behoedt ons ervoor onzeker te worden door een wonderlijke genezing. 

RD 28-3-2007 - De Heilige Geest is niet gebonden
Ds. Smouter levert belangrijke bijdrage aan discussie over geestesgaven
Titel: ”Herstelwerk. De Geest werkt van schepping tot voleinding” - Auteur: Willem Smouter 
Weer een boek waarin wordt betoogd dat het beoefenen van de geestelijke gaven, met name de ’bijzondere’ gaven van tongentaal en gebedsgenezing, onlosmakelijk behoren bij een volgroeid geloof? Of, de andere kant, weer een boek waarin wordt gesteld dat de gaven, behalve de ’gewone’ dan, zijn voorbehouden aan de eerste christengemeente, en verder hoogstens nog in zendingssituaties voorkomen? 
Ds. Willem Smouter, Nederlands gereformeerd predikant te Apeldoorn, zoekt in ”Herstelwerk. De Geest werkt van schepping tot voleinding” niet een veilig midden. Hij ploegde de Schrift door aangaande het totale werk van de Heilige Geest. 

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu