www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Nederlands Dagblad - 12 januari 2008 - www.nd.nl

Ontzag-wekkend 

door onze redacteur Reina Wiskerke 

Het eerste nummer van 2008 van de evangelische krant Uitdaging staat bol van grote uitspraken over God en Nederland. Op de voorpagina wordt een nationale dag van aanbidding aangekondigd. Daar wordt niet, zoals vorig jaar, twaalf uur lang aanbeden, maar 24 uur. 

Uitdaging meldt verder de plannen van Jan Zijlstra, evangelist van De Levensstroom in Leiderdorp, voor 2008. Hij wil een ,,Gideonsleger vormen om Nederland te winnen voor het Evangelie''. Hij wil minstens driehonderd evangelisten een training van negen maanden laten volgen. Naast Zijlstra zullen onder anderen Bijbelleraar Ouweneel en 'gebedsstrijder' Suzette Hattingh uit Franfurt lesgeven. Zijlstra: ,,God gaat ontzagwekkende dingen doen die Hij nog niet eerder heeft gedaan in Nederland.'' 

Een paar pagina's verderop zegt Cees Vork van het gebedsnetwerk Op de Bres dat de komende vier jaar cruciaal zijn voor Nederland. ,,De grote vraag is of Nederland terug gaat keren naar God of verder wegzakt in goddeloosheid, met alle gevolgen van dien.'' 

Vork wordt volgens Uitdaging aangemoedigd door Genesis 18:14 (,,Is ook maar iets voor de Heer onmogelijk? Op de vastgestelde tijd, over precies een jaar, kom ik bij je terug en dan heeft Sara een zoon.''). Daarom roept hij christenen op te bidden om een terugkeer van Nederland naar God. ,,Onze gebeden zullen mede bepalen hoe de toekomst van Nederland zal zijn (...)'' 

Voorganger Wilkin van de Kamp spreekt in hetzelfde nummer over 'de macht van exclusiviteit', waarmee hij kennelijk doelt op een opstelling van 'wij zijn beter dan zij': ,,Ik geloof dat God bezig is het exclusiviteitsdenken in onze kerken en gemeenten uit te bannen zodat er ruimte komt voor de Geest van genade en gebed. Dat is volgens mij de sleutel waardoor ons land kan veranderen. Ik zie steeds meer signalen die daar op wijzen.'' 

Groei 
In het blad Oogst , maandblad van Tot Heil des Volks, schrijft Kim ter Berghe over gemeenten die niet groeien. Er kunnen ernstige oorzaken zijn, weet zij. Bijvoorbeeld dat dergelijke gemeenten mensen verhinderen om in aanraking met het evangelie te komen. Ter Berghe gaat echter vooral in op oorzaken, waarbij een kerk weinig te verwijten valt. ,,Misschien is het goed om een kritische kanttekening te plaatsen bij het concept van gemeentegroei op zich. Het gaat namelijk heel vaak om de groei van een bepaalde plaatselijke gemeente, en niet om de groei van de gemeente van Christus'', voert zij aan. ,,Ik zou durven stellen dat er nergens in de Bijbel staat dat onze kerk moet groeien. Er staat wel dat we het Evangelie bekend moeten maken, en dat we God en elkaar in liefde moeten dienen. Als we dat doen, hoeven we geen enkel schuldgevoel te hebben als onze kerk niet in aantallen groeit. Gehoorzaamheid is onze taak, maar alleen God geeft wasdom. Het gaat er niet om hoe goed onze gemeente het doet, maar dat God door wat we doen verheerlijkt wordt.'' 

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu