www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Nederlands Dagblad - 25 april 2008 - www.nd.nl

Koran wijst geen weg tot behoud 

door Bert van Twillert

Misbruik van macht, van geld, verrijking ten koste van de armen, een verwerpelijke moraal en seksuele uitspattingen in de zogenaamd christelijke landen staan het christelijk getuigenis onder moslims in de weg. 
De hele discussie over christenen en islam, nu weer naar aanleiding van de anti-islamitische uitlatingen van ds. Alfons van Vliet, lijkt mij een discussie in de zijlijn. Het is niet goed iemand in zijn overtuiging aan te vallen, dat brengt alleen maar afweer. Maar het lijkt mij ook niet goed om de waarheid zó te versluieren, dat die niet meer helder is. Paulus schrijft dat hij voor de Joden een Jood werd, om Joden te winnen en voor de zwakken zwak werd, om zwakken te winnen, om in ieder geval enigen te redden (1 Kor. 9:20-23). En juist dat laatste - enigen te redden, mensen te winnen - mis ik.



/>


Het mag dan zo zijn, dat de uitspraken van Van Vliet polariserend werken, zodat daar opwinding over ontstaat, toch is en blijft de Koran een boek dat ons niet de weg naar de Waarheid wijst. De islam brengt geen bevrijding van zonde en schuld, geen zekerheid van je behoud. Als we geloven dat Christus de énige Weg is en zijn Naam de énige naam is die onder de hemel is gegeven om behouden te worden, dan moet díe Naam worden gepredikt, ook aan moslims. Niet door te roepen dat zij het allemaal fout hebben, maar door een bétere weg te wijzen die naar God leidt. 

Goede dingen 
Veel moslims zijn diepgelovige mensen. Zij geloven dat er een god is, zij geloven dat zij voor die god verantwoording moeten afleggen, zij geloven dat zij goede dingen moeten doen, dat God het goede beloont en het kwade zal straffen, dat hun leven hier op aarde bepalend zal zijn voor hun eeuwige toekomst. Maar dát is geen evangelie, géén blijde boodschap. In de Koran is niemand te vinden die de zondaar rechtvaardigt. De straf blijft in al haar hevigheid boven je hoofd hangen. Er is geen moslim die tijdens zijn leven kan zeggen: ik kom in de hemel. Het belangrijkste element van het evangelie - mensen behouden - vindt u niet in de Koran. 

Hoe kunnen we dan de Bijbel met de Koran vergelijken, of, zoals sommigen zelfs doen, beide boeken op één lijn stellen. Alsof de Koran een openbaring van God zou bevatten. Alsof de Koran door de Heilige Geest geďnspireerd zou zijn. De Bijbel leert, bij de roeping van Mozes, dat God aangeroepen wil worden als 'de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob' (Ex.3:15). 

Als Mozes dan ook voor farao staat, dan zegt hij, dat de 'God van Israël' hem gestuurd heeft. Vanaf die tijd wordt God, 'de God van Israël' genoemd, niet één keer, maar een paar honderd keer. De god van de moslims is niet de God van Israël of van Isaäk en Jakob, geen moslim zou Allah zó willen noemen. Integendeel zelfs. Hun Allah is de vijand van Israël. 

We kunnen de levende God en Allah niet op één lijn plaatsen, en dat moeten we ook niet willen. Ze staan namelijk tegenover elkaar, zowel bezien vanuit ons geloof in de Bijbel als vanuit het geloof van de moslims in de Koran. 

Verwerpelijke moraal 
Maar laten we nou niet denken, dat, als we deze verschillen helder en duidelijk laten staan, er geen gesprek over geloof met moslims mogelijk zou zijn. Ik denk dat we meer last hebben van het getuigenis van christenen in deze wereld, dan van de waarheid van de Bijbel. Niet de waarheid van de Bijbel staat ons in de weg, maar dat wat moslims van de 'christelijke' landen zien en horen: misbruik van macht, van geld, verrijking ten koste van de armen, een verwerpelijke moraal, seksuele uitspattingen, enz. 

Ik hoorde eens een ex-moslima zeggen, dat ze haar familie niet durfde vertellen dat ze christen was geworden, omdat iedereen dan zou denken dat ze God had verlaten en haar man ontrouw was geworden. Maar toen ze vertelde dat ze Jezus wilde navolgen, konden ze dat accepteren. 

Het zou goed zijn als we ons wat meer zouden verdiepen in dat wat moslims in hun geloof beweegt, zodat we wat dichter bij hen kunnen komen, zonder dat we de waarheid loslaten of gaan verdoezelen. De waarheid maakt vrij. En die vrijheid hebben moslims hard nodig. We moeten ons niet laten meeslepen met de opinie van de wereld, maar met de Geest van Christus, die gekomen is om zondaren zalig te maken, ook de moslim en zélfs de Europeaan. 

,,Moslims geloven dat er een god is, zij geloven dat zij voor die god verantwoording moeten afleggen, zij geloven dat zij goede dingen moeten doen, dat God het goede beloont en het kwade zal straffen, dat hun leven hier op aarde bepalend zal zijn voor hun eeuwige toekomst. Maar dát is geen evangelie, géén blijde boodschap. In de Koran is niemand te vinden die de zondaar rechtvaardigt.''

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu