www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

Uitdaging – mei 2008

Uitgeverij Medema lanceert nieuw bijbelstudietijdschrift
'Bode was niet radicaal, bijbels en actueel genoeg’

door Ruben Hadders

Uitgever Henk Medema vond het tijd voor een nieuw christelijk tijdschrift. Eind januari lanceerde hij het eerste nummer van Bodem. “Een blad dat regelrechte lijnen wil trekken van ons gewone leven in-de wereld naar Gods Woord, én andersom."




"Het is geboren in mijn hart", vertelt de 57 jarige mr. Henk Medema. Vijftien jaar lang was hij hoofdredacteur en uitgever van de 'Bode des Heils in Christus', kortweg: Bode. Dit Bijbelstudietijdschrift, in 1858 opgericht door Herman Cornelis Voorhoeve, was het oudste in Nederland, tot Medema eind vorig jaar besloot er mee op te houden. Al lange tijd worstelde hij met de identiteit en formule van Bode. Hij wilde meer diepgang. Medema: “Wat we nodig hebben in Nederland is een tijdschrift dat dicht bij de Bijbel en de actualiteit ligt". De formule van Bode gaf hem te weinig ruimte deze visie verder uit te werken. Bovendien werd Bode, ondanks redactionele wijzigingen, nog altijd gezien als een tijdschrift vanuit de Vergadering van Gelovigen, terwijl Medema juist een veel bredere doelgroep op het oog heeft: "De volle bandbreedte van de evangelische christenen in Nederland".

Pionieren
"De Bode was een tijdschrift waar je een warm hart van kreeg", zegt Medema. "Dat is goed, maar eigenlijk was het niet radicaal, Bijbels en actueel genoeg." In februari 2007 zei hij in het Reformatorisch Dagblad: "We moeten opnieuw pionieren". Precies een jaar later verscheen het eerste nummer van 'Bodem'. Geen woordspeling op voorganger Bode, maar een verwijzing naar Christus – het fundament. Een verwijzing ook naar het doel van het tijdschrift. Medema: "Wat het tijdschrift wil is: vragen stellen tot op de bodem, naar wat de Bijbel ons nu precies zegt. Een artikel waarin geen vraag gesteld wordt, komt er bij Bodem niet meer in.”

Het idee lijkt enigszins op dat van Het Zoeklicht, een ander Bijbelstudietijdschrift dat in 1919 werd opgericht door Johannes de Heer en is 'gewijd aan het onderzoek der Schriften en de tekenen der tijden'. Toch is er volgens Medema een groot verschil: "Bij Het Zoeklicht wordt de verbinding tussen de Bijbel en de krant vaak iets té makkelijk gelegd. Soms zitten daar goede vondsten bij, maar ik weet niet of je de actualiteit zo direct kunt toepassen, door de krant gewoon naast de Bijbel te leggen".

Beweging
Medema vindt het de hoogste tijd voor een tijdschrift als Bodem: "Er is veel beweging in de evangelische wereld. Maar veel bewegingen hebben geen of weinig Bijbelse oriëntatie. Je ziet een aardige opleving, maar veel mensen moeten eerst nog een basis krijgen, die moeten niet zomaar alles aannemen wat wordt gezegd, maar zaken goed doordenken".

Bodem wil de katalysator zijn van dat denkproces. Niet alleen doormiddel van het tijdschrift, maar ook via de website. Een abonnement zonder internetaansluiting is in de toekomst namelijk ondenkbaar volgens de uitgever. Over een paar jaar hoopt Medema tweeduizend abonnees te hebben op het nieuwe blad.
www.bodem online.nl

De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu