www.vergadering.nu De Leesmap www.vergadering.nu

10 september 2009 - CIP Christelijk Informatie platform...

Ouweneel: 'Maak de bidstond spannender' 

De bidstonden in Nederland worden slecht bezocht. Gebed lijkt een ondergeschoven kindje te zijn. Prof. dr. W.J. Ouweneel heeft inmiddels al veel over dit onderwerp geschreven en gesproken. 

"Veel mensen zijn afgehaakt op de bidstond omdat ze vreselijk saai waren," aldus Ouweneel. Als er een bidstond is waar iedereen om de beurt mag bidden dan is het vaak luisteren naar elkaar en door die eindeloze afwisseling gaat het vervelen. Dan komt er een sleur in. Maar gebed is heel belangrijk. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel."

"Ik houd wel van nieuwe manieren van bidden waarbij iedereen tegelijkertijd bid. Je kunt de bidstonden veel spannender maken door mensen er actiever bij te betrekken." Bidden moet niet alleen uit plichtsbesef gebeuren – als Bijbelsgebod – maar ook omdat het mensen iets doet, als uitdrukking van onze afhankelijkheid naar God toe." De inhoud van de bidstonden moet ook veranderen. Ouweneel: "De vorm is een ding. Maar dat is ook niet alles. Het moet een strijden in gebeden zijn. Een aanroepen van de Heere God. Er wordt zo vaak alleen een verlanglijstje gebeden. We moeten de noodzaak van gebed weer gaan voelen."




Passief
Toch wordt er in veel kerken alleen gebeden door de dominee en zijn er in verschillende kerken geen bidstonden te vinden. Willem Ouweneel: "Wanneer alleen een dominee mag bidden blijven de overige gemeenteleden passief. Mensen moeten juist zelf leren bidden."


Gebed is volgens Ouweneel het ademen van de ziel. "Het kent z'n bepaalde momenten van de dag. Het is ook een hotline 'naar boven' toe. Je behoort constant 'online' te zijn. Het heeft ook te maken met het hebben van een levende relatie. In het geval van een relatie is het handiger om heel de dag de hemel aan te schieten - ook al doe je dit niet altijd sprekend."


"Het consequente calvinisme gelooft dat alle dingen van tevoren – in feite van eeuwigheid – door God niet alleen gekend, maar zelfs bepaald zijn. Deze gedachte is zo sterk dat het bidden in hun optiek niet zo veel zin heeft. Men gelooft niet zo sterk in de kracht van gebed. God heeft immers 'toch al lang besloten.' Deze gedachtegang zien we vaak bij ziekenvoorbede ook. Vaak wordt er dan gedacht: Als God iemand wil genezen, dan doet Hij dit toch wel. Er wordt dan alleen door de dominee op zondag voor de zieke gebeden."


Hij voegt toe: "Je moet eerst geloven dat het gebed Gods wegen kan veranderen. Als mensen dat niet geloven heeft het gebed weinig zin. Waarom zou je dan nog gaan bidden en smeken? Wat is dan nog de betekenis van strijden in de gebeden zoals Paulus hierover spreekt in Romeinen 15? Waarom de Here smeken tenzij men ervan overtuigd is dat Hij smeekbeden soms verhoort?"


In zijn boek Het plan van God – Ontwerp van een voorbeschikkingsleer schrijft Prof. dr. W.J. Ouweneel uitvoerig over het raadsbesluit van God. Klik hier voor meer informatie.


Lees meer op http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=11590 


De Leesmap-index


 

www.vergadering.nu